Julmarknad på Astrid Lindgrens Näs

Den 15-16 december är det dags för den traditionsenliga julmarknaden på Astrid Lindgrens Näs. Under två dagar kan du besöka ett 50-tal utställare med mat- och konsthantverk både inne och ute på Astrid Lindgrens Näs. Dessutom kan du uppleva Astrid Lindgrens barndoms jular i en unik julvisning av hennes barndomshem.

- Vår önskan är det ska bli två stämningsfulla dagar och att man här ska få känslan av en gammaldags julmarknad. Med 50-talet utställare, som säljer unikt hantverk, samt vårt breda program har julmarknaden blivit en efterlängtad årlig tradition, avslutar Mia Thelin verksamhetschef på Astrid Lindgrens Näs.

Besökarna kan också följa med på en särskild julvisning i Astrid Lindgrens barndomshem.I våra julguidningar förflyttar vi oss hundra år tillbaka i tiden till Astrid Lindgrens starkaste julaftonsminne 1913. Där följer vi familjens julfirande med traditioner och mat. Känn doften av kanel och nejlikor. Och lyssna till när Astrid Lindgrens far Samuel August läser julevangeliet i en unik inspelning.

Julmarknaden pågår från 10.00 till 17.00 på fredagen och lördagen. Båda julmarknadsdagarna avslutas med musikunderhållning i Paviljongen klockan 16.00. Adventsorkester spelar stämningsfull julmusik tillsammans med Katrin Kernell på sång.

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 490 000 besökare, varav drygt 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti och helger i september, samt under svenska höstlovet. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 470 medarbetare, varav 125 arbetar inom teaterverksamheten.
Astrid Lindgrens Värld äger sedan 31 mars 2017 Astrid Lindgrens Näs. Astrid Lindgrens Värld är ett fristående aktiebolag, som ägs till 91 % av Salikon förvaltning AB och 9 procent av Vimmerby kommun.