Mats Wedin lämnar Astrid Lindgrens Vimmerbys styrelse efter 22 år

Mats Wedin lämnar Astrid Lindgrens Vimmerbys styrelse efter 22 år

Efter 22 år i styrelsen väljer Mats Wedin att avsluta sitt uppdrag som styrelseledamot i Astrid Lindgrens Vimmerby AB som driver Sveriges fjärde största temapark med besöksmålen Astrid Lindgrens Värld och Näs – Astrid Lindgrens barndomshem.

- Att få varit med på resan att utveckla en av Sveriges finaste temaparker som bygger på en av världens största barnboksförfattare har varit en ynnest, jag är enormt tacksam för det. Företaget fortsätter att utvecklas och är nu mitt uppe i en riktigt spännande utveckling med nya affärsområden. Men nu är tiden inne för mig att tacka för alla härliga, innehållsrika år, säger Mats Wedin.

Mats Wedin har med sin erfarenhet från tiden som koncernchef på Liseberg och sitt gedigna internationella nätverk bidragit till bolagets starka utveckling. Under hans tid i styrelsen har besökssiffrorna på Astrid Lindgrens Värld nästan fördubblats och omsättningen har under samma period mer än femdubblats. Även gästupplevelsen har utvecklats och är nu i internationell toppklass.

- Det har varit en enorm glädje att ha haft Mats Wedin som styrelsekollega i alla dessa år. Mats Wedins bidrag till företagets utveckling kan helt enkelt inte överskattas. Därför är det med sorg i hjärtat jag har accepterat hans önskan om att lämna styrelsen. Men han har verkligen gjort sig förtjänt av lite mer fritid i framtiden, säger Nils Nyman, styrelseordförande i Astrid Lindgrens Vimmerby AB.

Mats Wedin kommer göra sitt sista styrelsemöte i december.

Astrid Lindgrens Vimmerby Aktiebolag, driver två besöksmål för både stora och små Astrid Lindgren-fans. I Astrid Lindgrens Värld kan du möta Astrids berättelser och karaktärerna från böckerna och filmerna –och på Astrid Lindgrens Näs kan du fördjupa din kunskap om Astrid Lindgrens liv och gärning.