Saltkråkan AB ny majoritetsägare i Astrid Lindgrens Värld AB  –  köpeavtal undertecknades idag

Saltkråkan AB ny majoritetsägare i Astrid Lindgrens Värld AB – köpeavtal undertecknades idag

Den 25 januari ställde sig Vimmerbys kommunfullmäktige bakom försäljningen av
70 % av aktierna i Astrid Lindgrens Värld AB till Saltkråkan AB. Idag undertecknade den formella ägaren, Vimmerby kommun förvaltnings AB, och Saltkråkan AB avtalen som innebär ett slutförande av affären.

Vimmerbys kommunfullmäktige ställde sig måndagen den 25 januari bakom försäljningen av Astrid Lindgrens Värld (ALV). Under dagen undertecknade Magnus Gustafsson, styrelseordförande i kommunens förvaltningsbolag och Nils Nyman, VD för Saltkråkan AB köpeavtal och aktieägaravtal.

”Vi har mått en överenskommelse med Saltkråkan som vi är nöjda med, och som vi tror kommer att gagna den fortsatta utvecklingen av parken. Vi har haft ett konstruktivt samarbete med Astrid Lindgren och hennes familj sedan vi tog över majoritetsägandet av parken 1998 och vi är övertygade om att det goda samarbetet kommer att fortsätta även i framtiden, säger Magnus Gustafsson, styrelseordförande i Vimmerby kommun förvaltnings AB.

Saltkråkan AB förvaltar Astrid Lindgrens verk och immateriella rättigheter. Företagets övergripande mål är att sprida och samtidigt värna och vårda Astrid Lindgrens verk och gärning. Astrid Lindgren växte upp i Vimmerby och dit återvände hon ofta. Som ny majoritetsägare i ALV kan Saltkråkan mer aktivt, och med ett långsiktigt engagemang, säkerställa att Vimmerby förblir centralorten för Astrid Lindgrens författarskap.

”Vi är mycket glada för att Vimmerbys kommunfullmäktige har godkänt försäljningen av Astrid Lindgrens Värld till Saltkråkan. Jag ser fram emot ett fortsatt gott och långvarigt samarbete.”, säger Nils Nyman, VD Saltkråkan AB.

Uppgörelsen innebär att kommunen behåller ett inflytande i den framtida utvecklingen av ALV. Kommunstyrelsens ordförande Carl-Axel Centerstig, (C), är positiv till affären;

”Försäljningen av Astrid Lindgrens Värld har diskuterats under många år och det känns skönt att äntligen vara i hamn. Jag är mycket positiv till att Astrid Lindgrens barn och barnbarn blir mer aktiva i parkens långsiktiga utveckling. Jag är övertygad om att det är bra för parken och för Vimmerby.”

Fakta om avtalet

• Saltkråkan AB förvärvar 70 procent av aktiekapitalet och 90,1 procent av rösterna för 24,3 Msek
  • Kommunen behåller 30 procent av aktiekapitalet och 9,9 procent av rösterna
  • ALV värderas till 35 Msek, baserat på en avkastningsvärdering, genomförd av revisionsbyrån Ernst & Young
  • Värderingen baseras bland annat på en royalty för de immateriella rättigheterna på 10 procent. Bakgrunden är att Saltkråkan AB inte ska behöva betala för de immateriella rättigheterna till Astrid Lindgrens verk, som man redan äger
  • I avtalet garanteras Vimmerby kommun inflytande över företagets utveckling och en plats i styrelsen
  • Saltkråkan AB erhåller 90,1 procent av rösterna i ALV. Bakgrunden är att ALV ska definieras som ett koncernbolag och att Saltkråkan, om ALV:s lönsamhet skulle försämras, eller i samband med större investeringar, ska ha möjlighet att överföra koncernbidrag till ALV
  • ALV:s VD och övriga ledning sitter kvar på sina poster

Saltkråkan AB
Saltkråkan AB, är ett familjeföretag som ägs och drivs av Astrid Lindgrens efterlevande barn och barnbarn. Bolagets huvuduppgift är att förvalta författarens verk i den anda som hon själv skulle ha gjort.

Om Vimmerby kommun
Det bor cirka 16 000 personer i Vimmerby kommun, varav hälften i staden Vimmerby. Vimmerby är en av Sveriges äldsta städer och än idag fortsätter staden att utvecklas. Vimmerby är också Astrid Lindgrens stad. Det var här den världsberömda författarinnan föddes för över 100 år sedan och hit återvände hon alltid. Utöver Astrid Lindgrens Värld och Astrid Lindgrens Näs anordnas sedan 1995 också Astrid Lindgren-konferensen. Temat för 2010 är ”Blod! Inget tvivel om den saken!”

Nils Nyman, VD Saltkråkan AB, tel 08 765 06 55, nils.nyman@saltkrakan.se
Carl-Axel Centerstig, Kommunstyrelsens ordförande, tel 0492 76 90 02, carl-axel.centerstig@vimmerby.se

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld ska enligt stadgarna stimulera barn till läsande och skrivande. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 385 000 besökare, varav ca 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld ca 350 medarbetare, varav ett hundratal arbetar i teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2008 115 miljoner kronor.