Stängningen av Astrid Lindgrens Värld får stora konsekvenser

Beslutet för två veckor sedan, att stänga Astrid Lindgrens Värld och Astrid Lindgrens Näs, kommer få en ordentlig efterverkan för det lokala näringslivet i Vimmerby.

På Astrid Lindgrens Värld försvinner 450 säsongsjobb och drygt 11 tillsvidaretjänster.

Beslutet att stänga parken kom efter att corona-restriktionerna gjort det omöjligt att bedriva verksamheten utan en ännu större ekonomisk förlust än vad som redan är fallet. Valet att stänga får också omfattande konsekvenser för Vimmerby med omnejd.

Bara på Astrid Lindgrens Värld och Astrid Lindgrens Näs försvinner 11,5tillsvidaretjänster vilket motsvarar nära en femtedel av den fasta personalstyrkan. I vilken omfattning det kommer påverka närområdet är det i dagsläget svårt att bedöma.

– Vi tvingas till den här organisationsförändringen på grund av det stora ekonomiska tappet vi kommer att göra under 2020, säger Joacim Johansson, vd på Astrid Lindgrens Värld.

Stort avbräck för hela kommunen

För att sätta dessa siffror i perspektiv hade de säsongsjobb som försvinner motsvarat cirka 18 200 säsongsjobb i Stockholm och de 11,5 tillsvidaretjänsterna som nu skärs ned i Astrid Lindgrens Värld motsvarat cirka 580 tillsvidaretjänster i samma område.

– Det som händer nu är allvarligt för hela regionen. Eftersom vi är en motor inom besöksnäringen är det viktigt att vi får till en lösning där vi kan återhämta oss så snabbt det går, och få till ett bra 2021. Målet är att vända utvecklingen och kunna återanställa igen, säger Joacim Johansson.

Förlusten för Astrid Lindgrens Värld i år är väntas uppgå till ca 120 miljoner kronor.

Presskontakt

Joacim Johansson, vd på tel. 0492-798 01, e-post jocke.johansson@astridlindgrensvarld.se eller

Lena Möller, marknads- och försäljningschef på tel. 0492-798 03, e-post lena.moller@astridlindgrensvarld.se

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 490 000 besökare, varav drygt 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti och helger i september, samt under svenska höstlovet. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 470 medarbetare, varav 125 arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2015 186 miljoner kronor. Astrid Lindgrens Värld är ett fristående aktiebolag, som ägs till 91 % av Salikon förvaltning AB och 9 procent av Vimmerby kommun.