Kalmar Regionförbund och KLT erbjuder fria skolresor till Astrid Lindgrens Näs från höstterminen 2015

I förra veckan slöts ett avtal mellan KLT och Regionförbundet om fria skolresor till Astrid Lindgrens Näs för länets skolbarn när de skall besöka anläggningen.

Från och med höstterminen 2015 är det möjligt för alla länets skolor att arrangera skolresor till Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby och få resorna gratis. Kalmar Regionförbund och KLT erbjuder fria resor på Länstrafikens linjer till ett antal olika kulturinstitutioner och besöksmål i länet och nu finns även Astrid Lindgrens Näs med på denna lista. För länets alla skolor öppnas nu en möjlighet att besöka Astrid Lindgrens Näs och där få ta del av det skolprogram som erbjuds här. Utöver basutställningen – Hela världens Astrid Lindgren – kan man besöka barndomshemmet i guidade smågrupper och även se de nyanlagda trädgårdarna. Men, den stora och mycket intressanta möjligheten i höst är att besöka sommarens specialutställning – Hela världen brinner!. En utställning som tar avstamp från de nypublicerade krigsdagböckerna som Astrid Lindgren skrev 1939-1945. Dagböcker med ämnen som verkligen är aktuella idag också. Här behandlas frågor om förtryck, våld och flyktingars svåra situation. De besökande erbjuds också möjligheten att dela med sig av egna erfarenheter och åsikter då hela utställningen är interaktiv. - Det känns väldigt bra att kunna erbjuda alla länets skolor denna möjlighet. Utställningen och våra skolprogram kan definitivt vara ett fantastiskt bra redskap för länets lärare att öka förståelsen för de så aktuella frågorna om flyktingfientlighet, våld och förtryck säger utställningsproducent Anneli Karlsson. Dessutom kan man ta med sig arbetet hem och fortsätta i klasserna via utställningens egna hemsida fortsätter Anneli. Tack vare det stora intresset utställningen rönt fortsätter den att visas på Astrid Lindgrens Näs fram till och med den 15 november.

_______________________________________________________________

För mer information:

Nils Magnus Angantyr, tf vd Astrid Lindgrens Näs Tel. 0492-769588, e-post: nils-magnus.angantyr@vimmerby.se
Anneli Karlsson, utställningsproducent och museipedagog. Tel. 0492-769 583, e-post: anneli.karlsson@vimmerby.se