Årets pristagare på väg från Västbanken och Gaza

Tamer Institute for Community Education, med verksamhet på Västbanken och i Gaza, är på väg till Sverige för att motta årets Litteraturpris till Astrid Lindgrens minne, om fem miljoner kronor.

Priset kommer att överlämnas av H.K.H. Kronprinsessan Victoria vid en ceremoni i Konserthuset, Stockholm, den 2 juni, i närvaro av Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

Under sitt besök i Sverige kommer institutets representanter bland annat att föreläsa på Kulturhuset i Stockholm den 26 maj, samtala med Ola Lindholm på Riksdagsbiblioteket och inviga den nya arabiska språksatsningen på Junibacken. De kommer även att göra ett framträdande på Internationella Barnboksbiblioteket - forskningscentrum för världens barnlitteratur - i München.

Tamerinstitutet besöker Stockholm mellan den 24 maj och den 3 juni. För hela pristagarveckans program besök www.alma.se.

Tamer Institute for Community Education är en läsfrämjande organisation som sedan 1989 verkar för att sprida litteratur och stimulera barns kreativitet på Västbanken och i Gaza. Juryns motivering lyder:
Med uthållighet, mod och idérikedom har Tamerinstitutet under två decennier stimulerat palestinska barns och ungdomars läslust och kreativitet. Under svåra förhållanden bedriver man ett läsfrämjande arbete av osedvanlig bredd och mångsidighet. I Astrid Lindgrens anda ser Tamerinstitutet ordets makt och bokens, berättelsens och fantasins kraft som viktiga nycklar till livsmod, självkänsla och tolerans.
För pressackreditering och bokning av intervjuer kontakta agnes.lidbeck@alma.se eller 076-540 10 17.

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA) är världens största barn- och ungdomslitteraturpris. Varje år får en eller flera mottagare ta emot prissumman på fem miljoner svenska kronor. Författare, illustratörer, berättare och läsfrämjande arbete kan belönas. Syftet med priset är att stärka och öka intresset för barn- och ungdomslitteratur i världen. Priset ska också stärka barns rättigheter på global nivå. En expertjury utser pristagarna som nomineras av institutioner och organisationer från hela världen. Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne administreras av Statens kulturråd.

Agnes Lidbeck Information Officer The Astrid Lindgren Memorial Award Swedish ArtsCouncil

P.O Box 27215

SE-102 53 Sweden