Katherine Paterson tar emot Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne den 31 maj på Skansen

Årets pristagare Katherine Paterson besöker Sverige en hel vecka för att medverka i en rad aktiviteter då hon kommer hit för att ta emot Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne. Under pristagarveckan 28 maj-3 juni arrangeras en öppen pristagarföreläsning på ABF, en presskonferens, en berättarstund med skolelever, föreläsning för riksdagens ledamöter m.m. Dessutom medverkar Katherine Paterson i Astrid Lindgren-konferensen i Vimmerby den 2 juni. Hela programmet och pressbilder finns på www.alma.se. Läs mer: http://www.alma.se/page.php?setlanguage=SE&pid=2806 Prisutdelning på Skansen 31 maj Prisutdelningen startar kl. 17.00 på Sollidenscenen på Skansen och är öppen för allmänheten. Priset delas ut av H.K.H. Kronprinsessan Victoria i närvaro av utbildnings- och kulturminister Leif Pagrotsky. Medverkar gör Georg Riedel med orkester, Brolle Jr, Monica Ramos, Lisa Nilsson, Snook och street dance-gruppen Vi och Dom. Carin Hjulström-Livh är konferencier. Prisutdelningen direktsänds i SVT24 med repris nästa dag i SVT1 kl. 17.30. Läs mer: http://www.alma.se/page.php?setlanguage=SE&pid=2808

• Art, Culture, Entertainment

Related events