Atea installerar SAN hos SCA

Atea har installerat ett SAN (Storage Area Network) hos SCA Packaging Obbola AB. Affären är värd ca 1 miljon kronor för Atea. – SAN:et är en förutsättning för att vi ska kunna höja tillgängligheten i vår IT-miljö, som måste fungera dygnet runt, året runt, säger Peter Brunesson, IT-infrastrukturansvarig på SCA Packaging Obbola AB. – Uppdraget är ännu en glädjande bekräftelse på att krävande kunder väljer Atea för att få en väl fungerande IT-infrastruktur, säger Lars Pettersson, VD på Atea. SCA Packaging Obbola, som producerar och säljer oblekt liner för den europeiska marknaden, har runt 300 pc-användare och ett 30-tal servrar. Företagets IT-miljö är affärskritisk och högsta möjliga tillgänglighet ett måste. För att åstadkomma detta har SCA investerat i ett så kallat cluster, där en server alltid automatiskt tar vid om en annan stannar. SAN:et, som lagrar data, är en förutsättning för att kunna skapa det driftssäkra clustret. Den nya lösningen innebär också att SCA Packaging Obbola centraliserar sin datalagring. All teknik för ändamålet finns nu samlad på ett ställe. – Tack vare SAN:et får vi en mer rationell hantering av vår datalagring och ett effektivare underhåll, säger Peter Brunesson. Det blir också lättare att optimera utnyttjandet av kapaciteten. Om vi behöver mer lagringsutrymme kan vi enkelt tillföra det och vice versa. Nu har vi en lösning som är förberedd för de närmaste årens stora ökning av information, det känns tryggt. – Vi har haft ett nära samarbete med Atea under en längre period och har stort förtroende för dem, säger Peter Brunesson. När det gäller SAN så vet vi att de har lång erfarenhet och att deras kompetens är omfattande. – SCA förväntar sig att vi ska hjälpa dem med strategiska lösningar, därför är det en rolig kund att arbeta med. Vi ställs hela tiden inför nya utmaningar när vi ska bidra till att utveckla deras IT-miljö, säger Peter Kocsis, platschef på Atea i Umeå. För mer information, kontakta: Lars Pettersson, VD Atea Sverige, 08-477 47 10, lars.pettersson@atea.com Peter Kocsis, platschef Atea Umeå, 090-71 28 02, peter.kocsis@atea.com Peter Brunesson, IT-infrastrukturansvarig SCA Packaging Obbola, 090-15 41 04, peter.brunesson@sca.com Atea är Nordens ledande obundna leverantör av IT-infrastruktur. Med ett heltäckande utbud inom produktförsörjning, infrastrukturlösningar och drift gör vi IT-vardagen enklare för våra kunder. Genom lokal närvaro, branschledande logistik, dokumenterad kompetens och förfinad metodik för kostnadsanalys ökar vi nyttan med IT och sänker kostnaderna. Atea har cirka 1 400 medarbetare i hela Norden och omsätter drygt 7 700 MSEK. Läs mer på www.atea.se. SCA Packaging Obbola AB ingår i SCA-koncernens affärsområde förpackningar. Vi producerar och säljer oblekt liner för den europeiska marknaden. Kapaciteten uppgår till 420 000 årston liner. Omsättningen år 2005 var 1,5 miljarder SEK. Antalet helårsanställda uppgår till 340 stycken. Läs mer om SCA på www.sca.com