Pressmeddelande -

Ego Boys Minne i V75 på Rättvik År 1973 markerar en milstolpe i svensk travsport.

Det var då Ego Boy och Ingemar Olofsson vann ett legendariskt Elitlopp i skiljeheat mot amerikanske superstjärnan Flower Child med Joe O´Brien. Ego Boys seger och beslutet att starta ATG som togs senare samma år blev starten för den moderna svenska travsporten. Ego Boys hemmabana Rättvik hyllar på lördag i V75 hästen med att köra Ego Boys Minne i V75. Loppet lockar ett högklassigt fält som gör upp över sprinterdistans. Direkt från storloppet Lotteria i Neapel kommer Digger Crown (vann försöket, galopp i finalen) och han ställs mot hemmahoppet Turbo Sund och Jewish Banker m.fl. Ett bra kallblodslopp finns också med i ramen för Rättviks V75:a. Trönöfaks, Troll Jokeren, Elias, Finans och Kvarnbrännas Pålle är några av spekulanterna. Guldfinal med Victory Tilly förgyller Solvallas V64:a Victory Tilly kommer från en väldigt stark insats när han enkelt reglerade motståndet i Forus Open i Norge för några veckor sedan. I Solvallas V64:a på onsdag går den elvaårige valacken ut i guldfinalen som samtidigt fungerar som ett elitloppstest över den engelska milen. Victory Tilly har dragit svåra spår åtta bakom bilen och möter svenske mästaren Spring Ray som kommer från seger i årsdebuten, guldförsöksvinnaren Robinson Starlight och Lill Adolf som visade gammal god form som tvåa bakom Victory Tilly i Forus. Läget just nu Erik Adielssons seger med Mara Bourbon i helgens Oslo Grand Prix i kombination med att det blev dubbeljackpot för norrmännen bidrog till att internationellt fortsätta bygga spänningen inför Elitloppet. Veckans siffror mot föregående år: V75 71,6 mkr +3,3 % V64/V65 ons 15,0 -4,8 V65 sön 9,0 -1,1 V5 och V65 varje dag 17,8 +11,6 V4 5,1 V3 1,2 -8,8 DD 33,0 -6,1 LD 3,9 V/P 27,6 +0,9 Trio 7,2 -22,4 Tvilling 6,7 +139,7 Komb 2,3 +3,1 Totalt veckan 200,4 +6,5 Ackumulerad omsättning är 4 080 mkr, vilket är +1,9% mot fjolåret. Ska påpekas att fjolårssiffrorna omfattar en extra V75-omgång och hela fyra fler jackpottar på V75. Den här veckan är det jackpot på V64 samt V65 torsdag som går på Åby. STC:s styrelse På fredag har STC:s styrelse möte i Hästsportens Hus, Solvalla. På agendan finns bland annat följande punkter: • Inför fullmäktigemötet den 26 maj. • Val av ledamöter och suppleanter i nämnder m.m. • Sportfrågor (Licensbestämmelser – inriktning, Information om aktuella sportfrågor, Insatslopp, Tvååringstävlande, Skrivelse från region 4/Mantorp om anmälningssystemet, Anmälningssystem, Propositioner). • Riktlinjer Ungdomstrav • Remiss Francke-utredningen • Travmuseet Årjäng • Wångenstiftelsen • Rapport från U.E.T:s styrelsemöte • Skrivelse från ASVT Statsrådsberedningen besöker Hästsportens Hus Nio medlemmar från Statsrådsberedningen besöker Hästsportens Hus på onsdag. På programmet står information om hästnäringen, travsporten, galoppsporten och ATG. Besöket fortsätter på kvällen med stallbacksvisning och tävlingar på Solvalla. Ny ordförande på Axevalla Kjell Hedvall utsågs till ny ordförande för Axevallatravet i samband med Västergötlands travsällskap årsstämma förra veckan. Kjell Hedvall är känd som kommunalråd från Lidköping men har också varit engagerad på Axevalla och travets organisationer sedan 25 år tillbaka. Nya i styrelsen är Jan Wallgren, kommunjurist i Skövde samt Vanja Sandgren som är chef för hästcentrum i Skara. Tidigare ordförande Staffan Planck kvarstår i styrelsen. Överdomstolens beslut om Ulf Stenströmer STC:s överdomstol ändrar ansvarsnämndens beslut i fallet Giant Case där tränare Ulf Stenströmer fick tre månaders körförbud och 20 000 kr i böter till enbart 10 000 kr i böter enligt det strikta tränaransvaret. Bakgrunden är att Ulf Stenströmer, som är A-tränare på Axevalla, segrade med Giant Case på Solvalla den 29 juni 2005. Efter loppet togs dopningsprov på hästen som visade på förekomst av ibuprofen (28 nanogram/milliliter) i hästens urin. Ibuprofen är en smärtstillande substans med antiinflammatorisk och febernedsättande effekt. Ansvarsnämnden konstaterade att utredningen inte visat hur hästen fått i sig detta preparat. Det har dock inte gjorts gällande att det skett uppsåtligen eller av oaktsamhet av Ulf Stenströmer eller hans personal. Som hästens tränare kan Ulf Stenströmer likväl inte undgå det strikta tränaransvaret. Överdomstolen gör i allt väsentligt samma bedömning som den i ansvarsnämnden och konstaterar att det är bestämmelserna i tävlingsreglementet från den 1 januari 2006 som skall tillämpas enär påföljdsbestämmelserna i denna nya lydelse får anses vara lindrigare än de tidigare gällande bestämmelserna. Överdomstolens beslut var enhälligt och kan inte överklagas. USA-rapport Ingvar Berg koncentrerar sig kring två ämnen i veckans USA-rapport: • Amerikanska trav- och galoppbanor satsar på att ta tillbaka publiken när direktspelet sviker. • Speljätten Magna har stora problem, inte minst med sitt Racino i Wien. Sensationen på Jägersro Galoppsäsongens hittills största löpning, Pramms Memorial (med 1 miljon kr i prissumma) slutade i fredags kväll med en överraskande seger för dansktränade Binary File, som vann till nästan 23 gånger pengarna. Det var åldern (8 år) och en klen årsdebut på Klampenborg som talade emot vinnaren. Men Binary File har allt sedan treårssäsongen i England varit en mycket kapabel häst, som vann sitt första listed race som fyraåring i England. Samma år var han tvåa i en Grupp 2-löpning (näst högsta europeiska elitklassen) i Frankrike. I fjol vann han Swedish Open Mile på Täby, också det ett listed race liksom Pramms Memorial. Dessutom har 8-åringen, som alltjämt är hingst, en topphärstamning. Ytterligare ett listed race reds denna V65-kväll på Jägersro, Jägersro Sprint. Här blev det favoritseger genom chilenskfödde Pipoldchap, som reds av Fredrik Johansson och tränas av Francisco Castro. Omsättningen uppgick till drygt 5,3 miljoner kr, vilket är nästan 1,2 miljoner kr mer än vid motsvarande dag i fjol. Rekordfält vid Torsdagsgaloppen På torsdag denna vecka har Jägersro ansvaret för lunchtävlingarna. I de fyra V4-loppen är 53 hästar startanmälda, dvs drygt 13 hästar i snitt. Det är med råge de största startfälten denna säsong på Torsdagsgaloppen. I efterhand måste vi lovorda superstoet Halfsong, som förra torsdagen vann den traditionella Uppland-löpning och satte sina manliga konkurrenter, inklusive Årets Galoppör 2005 Jubilation, på plats. I helgen tar Täby Galopp hand om tävlandet, med en Lördagskomb/Trio på lördagen, och en hel tävlingsdag på söndagen, som är Beridna Högvaktens Dag och en stor familjedag. Täby Galopp bakom kulisserna På lördag anordnar Täby Galopp tillsammans med Svensk Galopp en informationsdag på banan för dem som vill veta mer om hur tävlingarna anordnas. Hur arbetar Lokala Galoppdomstolen och referenten? Hur går det till i vågrummet och hur sker propositionsarbetet? Det är några av de frågor som behandlas. Anmälan till Täby Galopp senast torsdag 18 maj, 506 366 00. Arrangemanget startar kl 11.00. USA:s andra Triple Crown-lopp på lördag På lördag är det dags för andra delen i USA:s Triple Crown, Preakness Stakes, som rids på Pimlico i Maryland. Stor favorit blir Barbaro, som vann Kentucky Derby för tre veckor sedan i imponerande stil. Av: Mats Fransson, STC Kristina Kuster, ATG Börn Eklund, SG