Tidernas jackpotvecka och kunglig V75:a på Åby (STC, ATG)

Det är dubbeljackpot i V75 på Åby på lördag! Efter favoritomgången inför 7 600 besökare på Umåker blev det varken utdelning på sex eller fem rätt och 30,5 miljoner kronor flyttas över till veckans sjurättspott på Åby. Bara där kommer det att finnas 57 miljoner att spela om. Åbys V75:a är av allra högsta klass med årets två första storlopp för fyraåringarna på programmet. Det handlar om 2140 meter med bilstart och 944 150 kronor till vinnaren i båda loppen. Stona inleder omgången i Drottning Silvias Pokal där de tre försöksvinnarna Joy Ås, Lotuschic och Flicka Kronos samtliga såg glänsande ut i sina uttagningar häromveckan. I Konung Gustav V:s Pokal hette försöksvinnarna Jocose, Bertuzzi och amerikanaren Smooth Moves. Omgången erbjuder även som vanligt Algot Scotts Minne för guldhästarna med bland annat Crown Kemp och Solero Briljant från svåra utgångslägen över sprinterdistans och utanför kupongen serveras Dubbelcupens final för kallbloden. För övrigt är det jackpot nästan hela veckan lång: Jägersro idag, tisdag, Solvalla på onsdag och Bergsåker på torsdag! Här är pengarna att spela om: Tisdag: 1,47 Mkr vandrar vidare och ger en pott på cirka 3 Mkr. Onsdag: 3,94 miljoner går till en total Jackpot på cirka 16 Mkr (7+3+6). Torsdag: 1,68 miljoner lyfts till en pott på cirka 3 miljoner. Lördag: Hela 30,5 miljoner går vidare och ger en Dubbel Jackpot med en sjurättspott på omkring 57 Miljoner, 13,5 till de med 6 rätt och 27 till de med 5. Totalt hamnar V75-potten på runt 97 miljoner kronor att utbetala! Solvallas V64-jackpot avslutas med banans klassiska långlopp Walter Lundbergs Memorial över drygt tre varv. Stostjärnan Zoccer Wadd möter bland annat Ebel och Kahili om 150 000 kr i förstapris. På fredag kväll på Rättvik riktas intresset på Marknadssprintern som har lockat ett bra gäng med hästar som Giant Superman och Turbo Sund. Läget just nu (ATG) Ackumulerad omsättning är 3 648 mkr, vilket är +1,3 % mot fjolåret. Ska påpekas att fjolårssiffrorna vi möter omfattar en extra V75-omgång och hela fyra fler jackpottar på V75. Antalet jackpottar kommer dock att jämnas ut något den här veckan då vi har en dubbeljackpot på V75 på lördag. Men innan dess har vi först V65-jackpot tisdag och torsdag och dessutom jackpot på V64 på onsdag. Det är en riktig jackpotvecka att tala om. Sällan har vi väl haft så många anledningar till att spela under en och samma vecka. Stora internationella travframgångar (STC) Svenska travare inledde året med ett mycket starkt vintermeeting på Vincennes i Paris och framgångarna för blågult har glädjande nog fortsatt under våren. Den gångna helgen segrade Hot Shot Knick i ”Finlands Elitlopp” Finlandia Ajo och det blev dubbelseger i norska Forus Open genom Victory Tilly och Lill Adolf. På hemmaplan i lördags segrade Citiation i Guldbjörken på Umåker. Närmast på vägen mot Elitloppet väntar storslagen Gran Premio della Lotteria på söndag i Italien och Oslo Grand Prix på Bjerke i Oslo. Till och med den 1 maj har svenska travare tjänat 25,9 miljoner kronor utomlands, vilket är drygt två miljoner bättre än vid motsvarande tid förra året. Publikprojektet samlar hela travet (STC) Utifrån strategidokumentet Trav 2010 har STC:s styrelse och svensk travsport prioriterat publiken som den viktigaste framtidsfrågan. Ett publikprojekt lett av Kirsten Engström, STC, och sammansatt av folk från STC, ATG och banorna sjösattes i höstas och har arbetat med att formulera en upplevelsestrategi för travsporten. I Hästsportens Hus på onsdag samlar projektet landets travbanechefer för en presentation av arbetet så här långt. Central och grundläggande är en genomlysande publikundersökning som resulterat i en segmenteringsmodell för travpubliken. Arbetet handlar nu om hur travbanorna skall utveckla och finansiera sina erbjudanden mot olika målgrupper. Marknadsrådsmöte (STC, ATG) Marknadsrådet med representanter från ATG, STC och banorna (regionerna) möts i Hästsportens Hus på torsdag. På agendan finns bland annat kommunikationsplattform, V75-sponsring, V75 kommer till stan, Reklam/media Elitloppet, Breeders´ Crown, Guldstallet, ATG-kortet och Lunchtrav. Premielopp för 2006 (STC) Svensk travsport höjer nivån och satsar 42 miljoner kronor i ett premieloppspaket för 2006. Premien omfattar svenskfödda tvååriga varm- och kallblod som tränas i Sverige av STC-licensierad A- eller B-tränare. Oavsett tränare och ras delas en grundpremie på 9 500 kr till alla som klarar tidskraven. För tvååringar i professionell träning utgår dessutom en premie på 10 500 kr för godkänt premielopp under förutsättning att hästen under minst 90 dagar varit i oavbruten proffsträning vid starttillfället och att premieloppet genomförs inom perioden av proffsträning. Premieloppen avhålls mellan 1 mars – 31 oktober 2006. Informationsannons om detta har skickats ut till landets travprogram. Mer information finns att studera i Travinfo 2006, sidan 54. Jordbruksdepartementets samrådsgrupp (STC) Jordbruksdepartementets samrådsgrupp för hästfrågor hade i onsdags (den 26/4) möte på Solvalla. Under dagen presenterades och diskuterades delar ur det näringspolitiska arbete som gjorts via Nationella Stiftelsen NS och Elisabeth Bakteman. En rad andra aktuella ämnen som totoskatten, hästsportens ekonomiska villkor, hur det kommande landsbygdsprogrammet kommer att utformas för hästnäringens del, hästägarnas villkor behandlades. Deltagarna fick tillfälle till besök i travets verklighet både via stallbacken och en travkväll på Solvalla. Ändrad tävlingsdag (STC) Gävle ändrar så att tävlingsdagen den 28 november ställs in och istället kommer att köras torsdag den 30 november 2006. USA-rapport (STC) Är banornas satsningar på att bygga nöjescentrum hästsportens framtidshopp? Den frågan ställer Ingvar Berg i veckans rapport från USA. Det har knutits förhoppningar av många inom hästsporten, att stora investeringar av banor att bygga stora nöjeskomplex på området, kommer att lyfta sporten. Det handlar om att förutom hästsport bjuda kunderna på kasino, underhållning av olika slag, stort restaurangutbud, nattklubbar och hotell. Las Vegas omvandling är inspirationskällan och just nu går en våg av satsningar av det här slaget över USA. Lillerud vann årets KRAFFTsamling (STC) Den 24 april tävlade några av Sveriges bästa naturbrukgymnasier i STC:s KRAFFTsamling. Åtta lag gjorde upp i såväl teoretiska som praktiska prövningar kring temat häst i största allmänhet – och travsport i synnerhet. Efter en heldag i travets tecken stod det klart att årets segrare blev laget från Lillerudsgymnasiet. Att tävla i lag, och varva såväl teori som praktik är inte helt vanligt i hästsvängen. Men det är en intressant tävlingsform som stimulerar till såväl laganda som koll på helheten. En nödvändighet för den som vill jobba med hästar. Tävlingen är ett samarbete mellan STC och foderföretaget KRAFFT. Tanken med tävlingen är bland annat att samla elever och lärare under trevliga former, men också att ge skolorna möjlighet att utvärdera sin travundervisning - att eleverna har den kompetens som krävs den dag de börjar sin karriär i travstallet. På förmiddagen handlade det en hel del om hästkunskap och under eftermiddagen så var tävlingsmomenten förlagda till Halmstadstravet och uppdelade på idealtidsridning (monté), idealtidskörning och ponnylopp. Förutom äran fick gänget från Lillerud även ett stipendium till skolan på 5.000 kr, en vandringspokal och nöjet att arrangera nästa års upplaga av tävlingen. RESULTAT STC:s KRAFFTsamling 2006 | 1) Lillerudsgymnasiet 2) Travskolan Wången 3) Rättviks Naturbruksgymnasium 4) Ingelstorpsnaturbruksgymnasium 5) Kvinnerstaskolan 6) Naturbruksgymnasiet Uddetorp 7) Frans Suellsgymnasium 8) Plönningegymnasiet. Torsdagsgaloppen för första gången över 2 miljoner (SG) En ny rekorddag noterades vid Täby Galopps lunchtävlingar i förra veckan. Totalomsättningen på sex lopp blev 2 162 918 kr, nästan 200 000 kr högre än förra rekordet Det blev också nytt V4-rekord: 862 523 kr liksom nytt komb special-rekord: 227 899 kr - för första gången över 200.000 kr. Täby Galopp står också denna vecka som värd för Torsdagsgaloppen. Fyra lopp rids. Täby svarar även för Lördagskomben/Trio liksom Söndagskomben/Trio. Ledande Triojockey är efter helgens tävlingar Madeleine Smith, som därmed tar över guldmössan från Yvonne Durant. Vårpremiär på Täby Galopp (SG) Visserligen har Täby Galopp tävlat framgångsrikt hela vintern men på söndag handlar det om officiell vårpremiär. Traditionellt är Premiärhandikapen över 1350 m huvudnumret vid tävlingarna. Säsongens första skandinaviska storlopp vanns av svenske Sibelius (SG) För två år sedan vann Chess Racings Sibelius både Dansk Derby och Dansk St Leger. I fjol blev han som fyraåring segerlös, men i år har han kommit tillbaka i vinnarcirkeln. Premiären på Klampenborg slutade med seger. Så skedde också i lördags, då Sibelius vann säsongens första listed race i Skandinavien, Dansk Jockey Club Cup, före Mambo King och Fly Society. Benny Andersson inte bara äger hästen utan har också fött upp den. Kentucky Derby rids på lördag (SG) För 132:a gången rids på lördag Kentucky Derby, också kallat ”Run for the Roses”, eftersom segerkransen kröns av rosor. Ca 20 treåringar väntas till start. Klar förhandsfavorit är Brother Derek, som tidigare bl a vunnit Santa Anita Derby. Mycket betrodda är också Lawyer Ron och Barabaro. Löpningen rids på Churchill Downs i Kentucky över 2000 m. Startanmälan sker på onsdag. Startande hästar presenteras på den utmärkta hemsidan www.kentuckyderby.com. Årets första engelska klassiker (SG) På fredag rids Englands första klassiska löpning, stonas 1000 Guineas. Loppet betraktas som mycket öppet. Tvåårsstjärnan Rumplestiltskin från det framgångsrika Coolmore-stallet är knapp förhandsfavorit men hennes odds har stigit. Andra med chans är Silca’s Sister från Godolphin-stallet. Hon är halvsyster till den danska avelshingsten Silca’s Legend. Speciosa, som vann ett viktigt förlopp representerar en kvinnlig småtränare, Pamela Sly. På lördagen är det dags för hingstarnas 2000 Guineas. Även här har Coolmore-imperiet förhandsfavoriten, som har det förpliktigande namnet George Washington. Denne får förmodligen sällskap av stallkamraten Horatio Nelson. De utmanas bl a av den obesegrade Sir Percy och Godolphin-stallets Opera Cape. Båda löpningarna rids på Newmarkets Rowley Mile. Distansen är 1600 m. Av: Mats Fransson, STC Kristina Kuster, ATG Björn Eklund, SG