Världens bästa travsport i Elitloppet!

Kung Conny Nobell mot ”Kannibalen” Jag de Bellouet! Inget annat travland i världen förmår skapa något som Elitloppstävlingarna på Solvalla och nu är det äntligen dags igen. Under helgen blir trav i dagarna tre på en fantastisk sportslig nivå och med runt 55 000 besökare på plats. Solvalla har lyckats skapa ett mycket intressant Elitlopp i år där den nya travkungen eller möjligen drottningen skall krönas. Mycket intresse knyts givetvis runt den franske världsartisten Jag de Bellouet, Kannibalen kallad, som äntligen vågar sig ut från Frankrike. I en tänkt drömfinal möter Jag de Bellouet och Christophe Gallier Sveriges Conny Nobell med Björn Goop. Conny Nobell möter i sitt försök bland annat fjolårsvinnaren Steinlager och Oslo Grand Prix-vinnaren Mara Bourbon. I det andra försöket ställs Jag de Bellouet mot bland annat Hot Sot Knick, Victory Tilly och Giant Diablo. Elitloppsförsök 1: 1. Conny Nobell - Björn Goop 2. Super Light - Jörgen Westholm 3. Steinlager - Per-Oleg Midtfjeld 4. Fairbank Gi - Guiseppe Maisto 5. Mara Bourbon - Enrico Bellei 6. Jardy - Jean-Michel Bazire 7. Snazzy Millie - Rick Zeron 8. Citation - Erik Adielsson Elitloppsförsök 2: 1. Jag de Bellouet - Christophe Gallier 2. Kool du Caux - Jos Verbeeck 3. Hot Shot Knick - Thomas Uhrberg 4. Thai Tanic - Björn Goop 5. Malabar Circle Ås - Andrea Guzzinati 6. Lets Go - Enrico Bellei 7. Giant Diablo - Örjan Kihlström 8. Victory Tilly - Erik Adielsson Elitloppssöndagens fullmatade program bjuder också på Elitkampen för kallblod med Järvsöfaks mot norsk och finsk elit, de ”små” elitloppen för tre- och fyraåringar, montéeliten och mycket annat. Elitloppshelgen rullar igång på fredag med Lunch-V4 och lördagen är som vanligt vikt till V75-finaler som kryddas med Sweden Cup och landets mest prestigeladdade långlopp – Harper Hanovers lopp. I Sweden Cup, som körs enligt elitloppsmodell med försök och final över den engelska milen finns i år flera hästar av elitloppsklass eller näst intill: Digger Crown, Bellman Töll, Passionate Kemp, Jewish Banker etc. I Harper Hanovers lopp startar två travare av ren elitloppsklass. Folkets häst framför andra Max Flukt med amatören Kent Knutsson går ut och försvarar därmed fjolårets bejublade seger. Max Flukt ställs mot många tuffa stayers och stöter bland annat på Spring Ray som vann Guldfinalen med 20 meter före Victory Tilly förra veckan. Se vidare på den speciella elitloppssajten www.elitloppet.se Läget just nu Föregående vecka utmärkte sig nog främst med att vara veckan innan. Fokus är helt ställt på Elitloppet och jackpotten på V64 kom lite i skymundan. Veckans siffror mot föregående år: V75 72,9 mkr +1,4 % V64/V65 ons 18,2 +13,0 V65 sön 6,7 -27,8 V5 och V65 varje dag 20,9 +23,5 V4 5,4 V3 1,3 +0,4 DD 35,6 -1,5 LD 4,0 V/P 30,4 +0,3 Trio 7,1 -6,6 Tvilling 7,4 +156,3 Komb 1,9 +17,4 Totalt veckan 212,0 +6,6 Ackumulerad omsättning är 4 292 mkr, vilket är +2,2% mot fjolåret. Fina siffror med tanke på att fjolårssiffrorna omfattar en extra V75-omgång och hela fyra fler jackpottar på V75. Efter månader av förberedelser är den nu äntligen här – Elitloppsveckan. Det är fullt tryck överallt och alla är välkomna att delta i Kröningsfesten. För den som inte kan vara på plats på Solvalla i helgen erbjuder 92 ATG LIVE-ombud och 14 banor dig att uppleva evenemanget lokalt. Håll utkik i kvällspressen i slutet av veckan så kan man ta del av ett rabatterbjudande på Harry Boy inför helgen. STC:s fullmäktigemöte 2006 På fredag den 26 maj samlas svensk travsport till STC:s 81: a ordinarie fullmäktigemöte i Nordinsalen på Solvalla. Valberedningen har lämnat sitt förslag till val av STC:s styrelse till mötet och två motförslag har kommit. Ledamöterna väljs på fyra år: Storbanor: Margareta Wallenius-Kleberg, Solvalla, nyval. Christer Brandberg, suppleant nyval. MatsOla Palm, Åby, omval. Sven Henriksson, suppleant nyval. Mellanbanor: Patrik Sandin, Färjestad, omval. Motförslag: Peter Adler, Halmstad. Magnus Svensson, Bergsåker, nyval. Erik Dahlberg, Kalmar, 1:a suppleant omval. Marjaana Alaviukhola, Halmstad, 2:a suppleant nyval. Småbanor: Kjell Eriksson, Årjäng, nyval. Motförslag: Anders Westin, Hagmyren. Sven Eriksson, Rättvik,1:a suppleant omval. Ola Skyllbäck, Östersund, 3:e suppleant nyval. Fyra motioner skall behandlas av mötet: Västerbottens Travsällskap motionerar om en stadgeändring vid val av ordförande vid sällskapens ordinarie årsstämma. Ur demokratisk synvinkel föreslår sällskapet att stämman skall välja ordförande och inte som nu att styrelsen inom sig själv väljer ordförande. Nora Travklubb föreslår en förändring i stadgarna för att öka möjligheten för travsällskapen utan totalisator att kunna utse en fullmäktig genom ”att sällskap som under minst två av de senaste kalenderåren arrangerat tävlingar som gagnar travsporten äger utse vardera en fullmäktig jämte suppleant”. Idag krävs att sällskapen arrangerat tävlingar under minst två av de tre senaste åren. Nora Travklubb förslår att travsällskapen utan totalisatortillstånd får en adjungerad plats i STC:s styrelse. Siljans Travsällskap föreslår en förändring av den extra premie för 2-åringar som finns i professionell träning. Nuvarande regel som säger ”att häst skall ha varit minst 90 dagar i oavbruten professionell träning vid starttillfället” skall ändras till ”Häst skall vara i professionell träning vid starttillfället och denna extra premie utbetalas när hästen varit i oavbruten träning under 90 dagar”. Det övriga programmet under årsstämman sätter fokus på Trav 2010-satsningar som Publikprojektet, Hästägarprojektet, utbildning och i synnerhet Travsportens ungdomsverksamhet. Elitauktion på fredag Avelsföreningen (ASVT) arrangerar sin Elitauktion på fredag med nästan 100 utvalda ettåringar av absolut toppkvalitet. Auktionen är på Scandic Infra City i Upplands Väsby. Visningen av hästarna startar klockan 15.00 och första utrop är klockan 19.30. Allt tänkbar information om hästarna och auktionen finns på www.asvt.se. Kval till Svenskt Kallblodsderby På tisdag körs två kvallopp till Svenskt Kallblodsderby på Östersund. Dessvärre är inte Sveriges främsta fyraåring Faksen J:r anmäld och det är en handfull norska hästar som är mest meriterade – Åsa Jerven, Keik Jo och Slått Eld m.f.l. Finalen körs den 9 juni. Ny distans i Kallblods-SM Efter förslag från Sleipner och Bergsåker har STC beslutat att förändra distansen i Kallblods-SM från 2 640 meter till 2 140 meter. Anledningen är att det i stort sett inte körs några stayerlopp för kallblod. Nordiska Travmuseet Med anledningen av diskussionerna kring Nordiska Travmuseets framtid har STC:s styrelse beslutat att undersöka vilken dokumentation av svensk travsport och andra uppdrag som Nordiska Travmuseet i Årjäng skulle kunna utföra och begära in offert av museet. Skötarligan och Lärlingsligan i V75 Med fyra segrar toppar Petra Nord V75-ligan för skötare. Det är hennes skyddsling Jewish Banker som tagit de fyra fullträffarna. Petra jagas av en sextett med tre segrar: Katarina Damström (Acclaim 3), Maria Hjort (Hot Shot Knick 3), Carina Lindgren (Brian Ås, Invincible Dust 2), Arne Nilsson (Gift to Europé 3), Lars-Åke Nordlander (Hot Tub 3) och Ulrika Wällstedt (General du Lupin 2, Jocose). I Lärlingarnas V75-liga leder Frank Nilsson på 36 poäng före Henrik Larsson och Sara Swahn som båda kört ihop 26 poäng. Därefter följer Tom Berg, Daniel Rydén och Sofie Svedin som alla har 25 poäng. Åtta lopp återstår och nästa körs på Östersund den 10 juni. (Poängberäkning: 25-10-8-6-4-3-1) Avstängning direkt för Robert Bergh vid drivningsförseelse I ett varningsbrev daterat 060306 informerade STC travtränare Robert Bergh mycket tydligt om att hans frekvens av drivningsförseelser är oacceptabel. Bergh har sedan varningen erhållit ytterligare tio påföljder för felaktig drivning. STC:s reglementskommitté har därför beslutat att till och med den 17 juli 2006 skall varje drivningsförseelse betraktas som en tredjegångsförseelse och därmed medföra avstängning. Spelet på galopp upp 25 procent Efter ett antal år med nedåtgående siffror för galoppen, vänder det nu. Per den 30 april har spelet på galopp gått upp med 24,9 procent. Till viss del beror det på att antalet löpningar blivit fler, men även omsättningen på den genomsnittliga löpningen har stigit, med drygt 10 procent, Detta beror huvudsakligen på Torsdagsgaloppen, som blivit en stor framgång och som galoppen önskar permanenta året runt. Kontinuiteten är viktig. TV-tittandet vid torsdagsluncherna uppgår i snitt enligt Kanal 75 till 59.000. Eftersom snittet för hela veckan uppgår till 62.000, innebär det att nästan lika många ser galopp som trav. Till síffrorna tillkommer de som följer tävlingarna i ATG Live-butikerna, på nätet och banorna. Även övergången till V65 från V5 vid Dagens Dubbel-dagarna har positiv betydelse för galoppsporten. Vid årets första DD-dag för galoppen ökade spelet med 1,2 miljoner jämfört med fjolåret. Årets andra DD/V65-dag för galoppen rids på Jägersro i morgon, tisdag. Däremot blir det inga torsdagstävllingar, eftersom dagen är helgdag. Stor dramatik i Preakness Stakes På lördagen reds andra avdelningen i amerikanska Triple Crown, där förväntningarna var stora att den överlägsne vinnaren av Kentucky Derby, Barbaro, skulle vinna, men kort efter start snubblade hästen och bröt ena bakbenet. Han opererades på söndagen, vilket gick bra, men tävlingskarriären är över och om han kan räddas till aveln är ännu inte klart. I skymundan för denna dramatik vann Schejk Mohammed al Maktoum sin första klassiska seger i USA med Bernardini, en häst som också är uppfödd av schejken på hans stuteri Darley Stud i USA. Årsmöte i Svensk Galopps fullmäktige nästa tisdag Tisdagen den 30 maj samlas de 19 ledamöter, som utgör Svensk Galopps fullmäktige, till årsmöte på Täby Galopp. På dagordningen står val till styrelsen, behandling av årsberättelsen, komplettering av stadgar och organisationsbeslut. När det gäller styrelsevalet är valberedningen oenig när det gäller ordförandefrågan. Majoriteten förordar Henrik Westman, som är styrelseledamot i Täby Galopp och riksdagsledamot, medan minoriteten vill omvälja nuvarande ordföranden Benny Carlsson. På förmiddagen före årsmötet sammanträder Svensk Galopps Styrelse. Och på kvällen rids säsongens första Grupp 3-löpning i Skandinavien, Stockholms Stora Pris. Av: Mats Fransson, STC Kristina Kuster, ATG Björn Eklund, SG