Vi ökar trafiksäkerheten genom säkra gång- och cykelvägar

Vi har inom vårt ramavtal ”Nationellt ramavtal utredning, planering och projektering” i förnyad konkurrensutsättning vunnit upphandlingen av upprättande av vägplan och förfrågningsunderlag för utförandeentreprenad för två projekt:

Väg 13, Klippan-Munka Ljungby, gc-väg delen Gråmanstorp-Ö Ljungby, Klippans kommun, Skåne län

Klippan är huvudort i Klippans kommun och har ca 8500 invånare. Östra Ljungby är en ort ca 8 km från Klippan. Mellan tätorterna ligger Gråmanstorp, en liten ort med under 100 invånare och en ridskola. Väg 13 är förbindelsevägen mellan tätorterna.

I dagsläget är gång- och cykeltrafiken mellan tätorterna hänvisad till vägrenen på väg 13 då det saknas en friliggande gång- och cykelförbindelse på sträckan. Detta medför stor osäkerhet för de oskyddade trafikanterna.

Syftet med åtgärden är att öka trafiksäkerheten och tillgängligheten för oskyddade trafikanter som färdas mellan Gråmanstorp/Klippan och Östra Ljungby samt förbättra kopplingen till pågatågsstationen i Klippan från Östra Ljungby. Gång- och cykelvägen kan även medföra ökad arbets- och skolpendling med cykel mellan de två tätorterna.

Figur 1 Sträckan mellan Gråmanstorp och Östra Ljungby

Väg 1723, Hjärnarp-Förslöv, gc-väg delen Margretetorp-Fogdarp, Ängelholms kommun, Skåne län

Margretetorp är en ort i Ängelholms kommun med ca 250 invånare som ligger ca 5 km öster om Förslöv och drygt 1 km norr om Hjärnarp. Mellan Margretetorp och Förslöv ligger Fogdarp. Gång- och cykeltrafiken mellan orterna är i dagsläget hänvisad till att färdas i blandtrafik.

Syftet med åtgärden är att binda samman ett större gång- och cykelstråk mellan Västra Karup – Grevie – Förslöv – Margretetorp – Hjärnarp – Munka Ljungby – Ängelholm. Sträckan mellan Margretetorp och Förslöv blir en koppling till pågatågsstationen i Förslöv och kan även komma att främja arbets- och skolpendlingen.

Figur 2 Sträckan mellan Margretetorp och Fogdarp

Tredje gången vi gör vägplan för gång- och cykelväg

Atkins har genomför två likande uppdrag de senaste åren med framgång och vi är glada att vi får fortsätta att genomföra denna typen av uppdrag.

Tack

I anbudsarbetet har dessa deltagit och hjälp till att vi vunnit uppdraget: Miljö i Göteborg, Projektering och VA i Helsingborg, Bro i Helsingborg, Projektering i Malmö, Geoteknik i Malmö, Mätteknik i Malmö. Utredningsgruppen i Malmö har varit anbudsledare.

Uppstart

Projektet kommer att påbörjas direkt när överprövningstiden är över och vi har skrivit kontrakt, vilket bör ske i mitten av maj.

Som ett av världens mest respekterade ingenjör- och designföretag är vi nu stolta över att vara en del av SNC-Lavalin koncernen med över 50.000 medarbetare tillsammans.

Atkins är ett av världens mest respekterade teknikkonsultföretag. I Sverige är vi den lilla konsulten med den globala spetskompetensen.