Besök av demonterare från Island

Den 9-10 november hade vi nöjet att få visa upp våra Atraccoanläggningar i Uppsala och Örebro för en isländsk delegation bestående av ett 15 tal personer.

Anledningen till besöket var att Island behöver lyfta sin demonteringsverksamhet till samma nivå som vi i Sverige, samtidigt som försäkringsbolagen behöver få in begagnade delar i deras skador och börja arbeta mot en mer cirkulär ekonomi, samtidigt som verkstäderna ser en möjlighet att kunna korta ner reparationstiderna genom att kunna använda begagnade delar, då leveranstiden på nya ofta är väsentligt längre än vad vi är vana vid i Sverige.

Med på besöket var representanter från de största försäkringsbolagen, skadeverkstäder, isländska demonterare, CAB, samt VD för svenska Bilretur, Carina Hagström. Andreas Fössberg, ordförande i SBR fick tyvärr förhinder och kunde således inte närvara.

Besökarna fick en presentation av anläggningen och flödet från ankomst av råvara till försäljning av färdig reservdel visades.

Vi pratade mycket kring lösenförfarandet av fordonen som skiljer sig från Sverige, på Island säljs alla fordon på auktion och merparten av fordon exporteras. En annan stor fråga som diskuterades flitigt var självklart demonteringsprocesser, flöden samt hur viktigt samarbetet mellan försäkringsbolag, skadeverkstad och demonterare är.

• sustainability
  • återvinning