Ny säsongsprodukt: Lithells Tacogrillkorv

Pressmeddelande -

Lithells tar helhetsgrepp kring grillkorven i sommar med konceptet ”Alla gillar korv – alla grillar korv”

För tredje året i rad gör Lithells en storsatsning för att lyfta sitt sortiment av grillkorv under den grillintensiva sommaren. Årets koncept är ”Alla gillar korv - alla grillar korv”. Grillkorvssortimentet får också tillfälligt besök av Lithells Tacogrillkorv, en sommaredition för alla korv- & tacoälskare.

Lithells är Sveriges äldsta grillkorvsvarumärke. Förra året ökade Atria Grillkorv i volym med 12,4% vecka 16-32 2023*, ett direkt resultat av att Lithells sedan några år satsar extra på sommaren.

Årets kampanj har temat ”Alla gillar korv - alla grillar korv”. Kampanjen omfattar kommunikation i flera kanaler; från förpackning och i butik till influenceraktiveringar, en bred närvaro i digitala- och sociala kanaler samt annonser i branschpress.

– Korv är verkligen den hårt arbetande hjälten på grillen. Våra konsumenter söker efter enkla sätt att variera sina favoriträtter, här ser vi att grillkorvskampanjen inspirerar till nya konsumtionstillfällen och serveringar, säger Irène Degerman, Brand Manager Lithells.

Nytt för i år är också Lithells Tacogrillkorv som säljs exklusivt under sommaren 2024 på Coop och Ica. Det är en tjock grillkorv av svenskt kött med skinn i en mild, familjevänlig smak. Kötthalt 56 %. Fri från gluten, laktos, ägg, soja och mjölk. 3 korvar/förpackning á 240 gram. Rek. pris: 27,90 kronor.

Övriga grillkorvar från Lithells: Lithells Klassisk Grillkorv är alspånsrökt, saftig tjock grillkorv, mild smak av svartpeppar. 700 g/300 g. Lithells Barnens Grillkorv är en kalasgod grillkorv med hög kötthalt och mild smak. Lithells Hots är en lägereldsklassiker som passar hela familjen, mild i smaken och skinnfri.

*Källa: AC Nielsen, DVH Totalt, Grillkorv, Volym, YTD, W40 2023

Om Lithells

Lithells är Sveriges äldsta korvvarumärke och Sveriges mest sålda varmkorv. Det startade 1907 med Oskar Lithells charkuteriverksamhet i Kumla, sedan dess har Lithells producerat korvar med omsorg och hantverk utmejslat över generationer. I dag omfattar sortimentet också isterband, blodpudding och sylta. Med en Lithells är du alltid hemma.

Kategorier

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Arbogapastej. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har ca 870 medarbetare, sex produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 19 Mrd SEK.

Malin Westling

Presskontakt Communications Manager Atria Sweden +46 (0)73 332 31 26

Good Food Better Mood

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Arbogapastej. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har drygt 800 medarbetare, sex produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 1,7 Mrd EUR.