God rökt vegansk grillkorv som är gjord på solrosprotein och morot.

Veganska nyheter från Dagens Rätt Grönt

Nu lanseras tre ätfärdiga produkter som är 100 procent utan kött. En fryst korv gjord på solrosprotein och morot som kommer i två varianter, strimlad eller som en skinnfri grillkorv. Dessutom lanseras Krispiga Ärtbites som är gjorda på ekologiska ärtor. Alla är klimatsmarta alternativ, tillverkade i Sverige och innehåller inte gluten, laktos, ägg-, soja- och mjölkprotein.

Intresset för plantbaserade rätter till vardags fortsätter att växa. Nu möter Atria Foodservice och Dagens Rätt Grönt efterfrågan genom att lansera klimatkloka och hållbara måltider som både smakar gott och är lätta att tillaga.

— Vi vill underlätta för alla som vill äta mer grönt. Det ska vara lätt att tillaga och såklart gott. Vår vegokorv är rökt och har en neutral smak som är lätt att använda i klassiska och populära rätter och våra Ärtbites kan liknas vid en svensk falafel, säger Stina Leire, Marknadschef Foodservice på Atria.

Alla nyheter är frysta utan tillsatt soja och 100 procent köttfria. Bra val för flexitarianer som vill variera sina favoriträtter.

Produktnyheter:

Vegokorv, grill 40g - vegansk – god rökt korv med neutral smak. Fryst, vegansk, skinnfri grillkorv som är gjord på solrosprotein och morot. Protein-och fiberkälla. Fri från gluten, laktos, ägg-, soja- och mjölkprotien. Tillverkad i Sverige.
Förpackning: 4x1, 8 kg. Löspackad. Djupfryst. Hållbarhet: 365 dagar.

Vegokorv, strimlad, vegansk – god rökt korv med neutral smak. Lösfryst, strimlad vegansk korv gjord på solrosprotein och morot. Protein- och fiberkälla. Fri från gluten, laktos, ägg-, soja- och mjölkprotien. Tillverkad i Sverige.
Förpackning: 2 x 2,5 kg. Djupfryst. Lösfryst. Hållbarhet: 365 dagar.

Krispiga Ärtbites – ätfärdiga, lösfrysta, veganska och ekologiska nuggets. Ekologiska gula ärtor från västra Götaland. Fiberrika och källa till protein. Inte tillsatt gluten. Från Sverige, KRAV och EU-ekologisk märkning.
Förpackning:2x2 kg (20g st). Djupfryst. Lösfryst. Hållbarhet: 365 dagar.

Kategorier

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Pastejköket. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Vi levererar trygg mat som producerats på ett ansvarsfullt sätt och som ger välmående och inspiration till våra kunder och konsumenter. Atria Sweden har ca 810 medarbetare, sju produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 450 anställda och en omsättning på ca 15 Mrd SEK.

Malin Westling

Presskontakt Communications Manager Atria Sweden +46 (0)73 332 31 26

Good Food Better Mood

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Arbogapastej. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har drygt 800 medarbetare, sex produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 1,7 Mrd EUR.