Novell lanserar Service Pack 1 för SUSE Linux Enterprise 11

Idag lanseras Service Pack 1 (SP1) för SUSE Linux Enterprise 11 som erbjuder förbättrade virtualiseringsmöjligheter, högre tillgänglighet och ökad flexibilitet kring underhåll och support.

I samband med BrainShare, Novells årliga partner- och kundkonferens, lanseras Service Pack 1 (SP1) för SUSE Linux Enterprise 11. SP1 innehåller betydande uppdateringar som ger ökade möjligheter för virtualisering, förbättrade funktioner för tillgänglighet och en mer flexibel service- och supportverksamhet. Med SP1 kan kunderna dra nytta av den senaste tekniken för öppen källkod och tryggt köra sina affärskritiska applikationer på alla plattformar, oavsett om de är fysiska, virtuella eller via molnet.

– Med SP1 kan vi inte bara leverera tekniska innovationer som gör att våra kunder kan köra sina applikationer på ett tillförlitligt, säkert och kostnadseffektivt sätt. Vi kan också erbjuda ett omfattande partnerprogram för support och underhåll som ger en trygg och framtidssäker plattform, säger Carl Lindén på Novell Sverige.

Betydande nyheter i Service Pack 1, från datacenter till skrivbord:

• Optimerad för alla IT-infrastrukturer som fysiska, virtuella eller via molnet.
  • Branschens bredaste stöd för virtualisering, inklusive bättre prestanda i Xen 4.0 hypervisor och stöd för virtualiseringsmotorn KVM och Linuxkomponenter i Hyper-V.
  • Bästa tänkbara tillgänglighet för öppen källkod samt utvecklad support vid oplanerade driftsavbrott med ReaR, samt nya administrationsverktyg bland annat webbaserat grafiskt gränssnitt för kluster.
  • Första Linux-distributionen med uppdaterad 2.6.32-kärna, vilket bygger på RAS-funktioner i Intels senaste processorer Xeon 7500 och 5600.
  • Nya funktioner för skrivbordet, bland annat bättre integration mot Active Directory samt bättre multimediastöd. SP1 har även inbyggt stöd för senaste versioner av Firefox, OpenOffice.org och Evolution med förbättrad interoperabilitet med Microsoft Exchange.

Nytt partnerprogram ger kunderna konkurrensfördelar

Tillsammans med partner erbjuder också Novell ett förbättrat och mer flexibelt partnerprogram för att snabbt och kostnadseffektivt ge kunderna tillgång till verktyg, drivrutiner, processer eller programstöd. Novell samarbetar bland annat med Symantec, AMD, Broadcom, Brocade, Dell, Emulex, Fujitsu, HP, IBM, Intel, LSI, Microsoft, nVidia, QLogic och SGI inom ramen för detta program.

– Tillsammans med våra partner erbjuder vi mer än 5 000 certifierade applikationer för SUSE Linux Enterprise. Därför är det viktigt att underhåll och support kan erbjudas som en helhet, säger Gustaf Kaijser på Novell Sverige.

Service Pack 1 för SUSE Linux Enterprise 11 kommer att vara tillgänglig från juni 2010.

För mer information, besök: http://www.novell.com/promo/suse/sle11sp1.html

• Datorer, datateknik, programvaror

• linux
  • suse linux
  • virtualisering
  • windows server 2008 hyper-v
  • molntjänster
  • kvm
  • carl lindén
  • gustaf kaijser

Om Novell
Novell är ledande inom s.k. Intelligent Workload Management. Det innebär att vi hjälper företag och organisationer att på ett säkert sätt leverera och hantera IT-tjänster i fysiska, virtuella och molnbaserade datormiljöer. Kunderna kan minska kostnaderna, komplexiteten och de risker som följer med IT-system med våra lösningar för identitet och säkerhet, systemhantering, samarbeten och Linux-baserade operativplattformar. Med våra infrastrukturprogram och ett stort antal partner kan vi integrera blandade IT-miljöer och se till att de fungerar som en enhet. För mer information, besök www.novell.se.

Carl Lindén

Partneransvarig datacenter Partneransvarig datacenter 070-6707532