Attendo i samarbete med My Dream Now vill hjälpa ungdomar i utsatta områden att våga drömma om sin framtid

Attendo blir under 2015 regionpartner till My Dream Now i Stockholmsregionen. Attendos medarbetare ska erbjudas möjlighet att själva aktivt bidra till att hjälpa ungdomar i utsatta områden att våga drömma om sin framtid.

My Dream Now är ett socialt företag, som sedan starten i Husby 2011 fokuserat på att hjälpa ungdomar i utsatta områden att våga skapa drömmar om sin framtid. My Dream Nows idé bygger på partnerskap med både skolor och företag. Medarbetare från partnerföretagen besöker en klass med ungdomar i samarbetande skolor. Med hjälp av My Dream Nows verktyg förs en dialog om framtidsmöjligheter som ska inspirera ungdomarna och visa på möjliga yrkesval. Tanken är att också peka på vad de kan göra redan nu för att kunna förverkliga sina drömmar längre fram. Inom ramen för programmet ordnar My Dream Now även studiebesök för ungdomarna på partnerföretagen och erbjuder gästföreläsningar.

- Attendo är en stor aktör inom omsorg med gedigen erfarenhet av att jobba med personer i utsatta situationer och ett genuint samhällsintresse. Jag tycker därför det känns riktigt kul att kunna välkomna Attendo som regionpartner till My Dream Now under 2015, säger Jonas Bygdeson, grundare på My Dream Now.

My Dream Now verkar i ett 15-tal skolor i Stockholmsområdet, Göteborg och Linköping. Partnerföretag till My Dream Now är DHL, Tieto, Canon, Nordea, Indevelop, De lage landen, Skanska och Attendo. Dessutom finns ett samarbete mellan My Dream Now och ytterligare över 100 arbetsgivare i Sverige.

- Det känns roligt att kunna inleda det här samarbetet med My Dream Now. Under Attendos 30-åriga historia har vi på många olika sätt haft ett starkt samhällsengagemang med lokal förankring. Vi ser det här som ett naturligt nästa steg för oss i det arbetet. My Dream Now har ett praktiskt och verksamhetsnära arbetssätt och ett äkta och brinnande engagemang för samhällsfrågor. Jag tror därför att det finns alla förutsättningar för ett fruktbart samarbete mellan My Dream Now och Attendo. säger Fredrik Mossberg, affärsutvecklingschef på Attendo och initiativtagare till samarbetet med My Dream Now.

Attendo har en omfattande verksamhet med stor bredd i Stockholmsområdet och finns i många av de områden där My Dream Nows samarbetsskolor ligger.

- Vi har en lång erfarenhet av och ett djupt engagemang för att arbeta med utsatta ungdomar inom Attendo, både inom området för personer med funktionsnedsättning och inom vår individ & familjeomsorgsverksamhet. Jag tycker därför det känns extra bra att vi nu kan erbjuda våra medarbetare den här möjligheten att få göra skillnad som förebilder för ungdomar i Stockholmsområdet, säger Cecilia Addamshill, affärsområdeschef för Skandinavien Omsorg på Attendo.

- Vi har fantastiskt många engagerade och kompetenta medarbetare och vi tror de har mycket bra möjligheter att vara goda förebilder för ungdomar som behöver det. Samtidigt får vi chansen att visa för ungdomar att ett arbete inom omsorg är ett verkligt framtidsyrke. Jag ser med spänning fram mot samarbetet, säger Margareta Nyström, affärsområdeschef för Skandinavien Äldreomsorg på Attendo.

För mer information:
Jonas Bygdeson, Grundare My Dream Now, telefon 070-449 96 12
Charlotte Näsström Morén, Presschef Attendo, telefon 073-839 98 00

Bilden i pressmeddelandet:
Fotograf: Janne Björklund, Attendo. Personerna på bilden är (fr v) Jonas Bygdeson, Cecilia Addamshill, Margareta Nyström och Fredrik Mossberg.

• mydreamnow
  • my dream now
  • jonas bygdeson
  • cecilia addamshill
  • margareta nyström
  • attendo

Attendo utför offentligt finansierad vård och omsorg på uppdrag av kommuner i Norden. Attendo ökar mångfalden och valfriheten för såväl brukare och patient som medarbetare och beslutsfattare. Attendomodellen utvecklar branschen och ger mer välfärd för pengarna. Vi sätter alltid den enskilde individens behov i centrum.