Legendariska brottaren Ivar Johanssons medaljsamling på auktion

Auktionshuset Gomér & Andersson i Norrköping säljer nu idrottsikonen och Norrköpingsprofilen Ivar Johanssons medalj och trofésamling via marknadsplatsen Auctionet.com. Under 1930-talet var Ivar Johansson en av Sveriges mest kända idrottsmän. 1932 tilldelades Ivar Johansson Svenska Dagbladets guldmedalj för sin prestation under Olympiaden i Los Angeles där han erövrade guldmedaljen i två olika viktklasser. Detta konststycke lyckades han med genom att direkt efter den första vinsten i mellanvikt fristil banta ner sig 5 kilo i bastun varpå han därefter vägde in sig i weltervikt romersk stil och vann även här. Ivar var så dedikerad till att vinna även i den senare viktklassen att han inte ens gick på prisutdelningen av sin första guldmedalj. I de Olympiska spelen i Berlin 1936 erövrade han sitt tredje olympiska guld. Denna gång i mellanvikt i Grekisk-romersk stil.

Det är dessa tre OS-guld tillsammans med Svenska Dagbladets guldmedalj som utgör några av höjdpunkterna i försäljningen på totalt 52 utrop.

”Vi är naturligtvis väldigt stolta och glada över att få möjligheten att sälja denna samling som är helt unik i sitt slag” säger Robin Holmström, VD på Gomér & Andersson. ”Vad som gör det extra roligt är att samlingen säljs lokalt eftersom Ivar Johansson var en stor Norrköpingsprofil som genom sitt civila yrke som polis var ett välkänt ansikte i staden avslutar” Robin

”Olympisk memorabilia är ett stort samlarområde världen över och vi förväntar oss ett stort intresse från både svenska och utländska samlare” säger David Brolin, föremålsexpert på Auctionet.com. ”Det här är en av de finaste svenska idrottssamlingar jag sett och det ska bli spännande att följa auktionen” avslutar David.

Läs mer om auktionen här

För mer information, kontakta:

Robin Holmström, VD, Gomér & Andersson

070-482 26 15, robin@gomer-andersson.se

David Brolin, föremålsexpert Auctionet

073-655 38 92, david@auctionet.com

Om Gomér & Andersson

Auktionshuset Gomér & Andersson är ett familjeägt auktionsföretag i som grundades I Linköping 1929. Auktionshuset Gomér & Andersson har genom åren genomfört tusentals auktioner med till en början inriktning på lantbruk och gårdsauktioner för att senare övergå till stads- och kvalitetsauktioner.

Om Auctionet

Auctionet är Europas ledande marknadsplats för auktioner, där anslutna auktionshus säljer konst, möbler, antikviteter, samlarföremål och mycket mer. Auctionet grundades i Stockholm 2011.

Om Auctionet.com

Auctionet.com är Europas främsta marknadsplats för auktioner. Här får du tillgång till föremål från auktionshus i Sverige och Europa och budgivning, betalning, transport och kundtjänst sker tryggt och säkert med en enda inloggning. Auctionet används idag av 40 auktionshus i Europa och har sedan starten 2011 hjälpt auktionshusen sälja mer än 1,2 miljoner föremål till köpare över hela världen.

Johan Axelsson

Presskontakt Marknadschef 0708267400