Tove Janssonin, 1937.

Pressmeddelande -

Tove Janssonin entuudestaan tuntematon maalaus löytyi – huutokaupasta vastaa Crafoord Auktioner Stockholm!

Tove Janssonin vastikään löydetty teos on vahvistettu aidoksi ja myydään huutokaupassa. Vuodelta 1937 peräisin oleva maalaus on ollut saman suvun omistuksessa yli 70 vuotta. Huutokauppa pidetään 25.2., ja lähtöhinta on 300 000 Ruotsin kruunua.

Teos on ollut saman suvun omistuksessa 1950-luvulta lähtien, mutta kukaan ei ollut kiinnittänyt siihen erityistä huomiota. Vasta äskettäin alkuperäisen omistajan pojantytär Nanna Leinonen kumartui tarkastelemaan 45 x 63 cm:n kokoista maalausta lähemmin. Lukeeko siinä todella Tove Jansson? Maalaus toimitettiin arvioitavaksi Crafoord Auktioner Stockholmille, jonka asiantuntijat vahvistivat sen aitouden. Kyseessä todella on Muumipeikon luojan Tove Janssonin teos.

Maalaus oli alun perin Tove Janssonin lahja Arvo Leinoselle kiitokseksi siitä, että tämä kunnosti Janssonin ateljeen Helsingissä. Leinonen laittoi maalauksen kaappiin, jossa se oli siihen asti, kunnes hänen poikansa Ilkka löysi sen joskus 1960-luvulla ja kehystytti sen. Vuosia myöhemmin Ilkka vei maalauksen uuteen kotiinsa Ruotsin Solnaan, missä hänen tyttärensä vielä myöhemmin tarkasteli sitä lähemmin.

Tarinalla olisi kuitenkin voinut olla toisenlainen loppu. Maalaus oli nimittäin jonkin aikaa perheen kesämökillä Norrtäljen liepeillä. Mökkiin murtauduttiin, mutta varkaat eivät välittäneet taiteesta, vaan tyytyivät viemään alkoholia.

Sen lisäksi, että kyseessä on Tove Janssonin juuri löydetty varhainen teos, maalaus on erityisen kiinnostava taidehistoriallisesti, sillä esittää todennäköisesti taiteilijan ensimmäistä ateljeeta.Tämä poikkeuksellinen teos esitellään nyt Crafoord Auktioner Stockholmin Evening Salessa. Lähtöhinta on 300 000 Ruotsin kruunua.

– On tietenkin sekä jännittävää että ilahduttavaa, kun jotain tällaista tapahtuu. Tätä huutokaupan maailma on parhaimmillaan. Tove Jansson on viime vuosina ollut kuuma nimi taidemarkkinoilla, joten on kiinnostavaa nähdä, miten markkinat ottavat maalauksen vastaan, sanoo Crafoord Auktioner Stockholmin toimitusjohtaja Mats Bergstrand.

Tove Janssonin teos on yksi huutokaupan kohokohdista.

Tutustu Crafoord Auktioner Stockholmin Evening Saleen ja Tove Janssonin teokseen täältä.

Mats Bergstrand, mats.bergstrand@crafoordauktioner.se
Michael Nilzon, michael.nilzon@crafoordauktioner.se

Om Auctionet.com

Auctionet is Europe’s leading marketplace for valued objects. At Auctionet auction houses sell art, design, jewelry, antiques, collectibles and much, much more. Auctionet has a network of more than 70 partner auction houses across Europe and has sold more than 2 million items to buyers from all over the world since it was founded in 2011.

Europas ledande marknadsplats för auktioner

Auctionet är Europas ledande marknadsplats för auktioner, där anslutna auktionshus säljer konst, möbler, antikviteter, samlarföremål och mycket mer.

Föremålen som säljs på Auctionet undersöks, katalogiseras, konditionsrapporteras och fotograferas av auktionshusens experter. På så sätt kan köpare alltid känna sig trygga med att lägga bud.

Auctionet ger dig tillgång till föremål från auktionshus i Sverige och Europa och budgivning, transport och kundtjänst sker tryggt och säkert med en enda inloggning.

Auctionet används idag av 70 auktionshus i Europa och har sedan starten hjälpt auktionshusen sälja mer än 2 miljoner föremål till köpare över hela världen

Auctionet grundades i Stockholm 2011.

Auctionet.com
Grev Turegatan 44