Elbilen Audi Q4 e-tron accelerar i leveranser. Foto: James Holm

Audi fortsätter leverera

Audi går mot strömmen och visar starka siffror på den svenska bilmarknaden. Under augusti levererades 1568 bilar, en ökning med hela 102,6 procent jämfört med föregående år. Även årets ackumulerade leveranser visar på framgång för märket med de fyra ringarna. Under januari–augusti levererades 11 497 bilar, en ökning med 40,3 procent jämfört med föregående år, detta i en totalmarknad som minskade med 0,4 procent.

Audi har ökat starkt under året och visar rekordsiffror i leveranser enligt statistik från Mobility Sweden. Under augusti månad levererades 1568 bilar på den svenska marknaden, vilket gav en marknadsandel på 6,6 procent. Under de åtta första månaderna i år har hittills 11 497 Audi-bilar levererats, en ökning med 40,3 procent, vilket ger en marknadsandel på 6,3 procent.

- Enormt glädjande att vi nu kan leverera ordentligt med bilar och framförallt till alla kunder som väntat tålmodigt på sin bil. Våra leveranstider har kortats betydligt tack vare ökad produktion. I dagsläget är väntetiden ca 6 månader på de flesta av våra bilar och våra återförsäljare har dessutom fått hem lagerbilar för ännu snabbare leverans, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Elbilen Audi Q4 e-tron dominerar och är den mest sålda modellen i programmet. Tillsammans med nya Q8 e-tron stod elbilarna för 44 procent av leveranserna under augusti. En andel som väntas fortsätta öka under de kommande åren då Audi står inför en elbilsoffensiv med många nya modeller, där kommande Audi Q6 e-tron är den första modellen på den nya PPE-plattformen. Audi har en tydlig elektrifieringsstrategi och kommer enbart tillverka elbilar från 2033.

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.