Audi R10 gör starkt intryck i test

Audis nya dieseldrivna sportbil, R10, har genomgått ett viktigt genrep inför det stundande 24-timmarsloppet på Le Mans. Audi-föraren Dindo Capello var näst snabbast under testet och nu börjar nedräkningen till sportvagnsklassikern som går av stapeln 17-18 juni. Audi R10 gjorde ett starkt intryck under sina första varv på ”Circuit de 24 Heures” på Le Mans. Samtliga sex Audi-förare var mycket nöjda med den nya dieselsportvagnen när det officiella testet var över. Italienaren Dindo Capello stod för näst snabbaste varvtid på 3 min och 32,090 sekunder i sin Audi R10 TDI nummer 7. Marco Werner kompletterade testet i systerbilen, nummer 8, med fjärde bästa tid (3 min och 33,160 sekunder). – Jag är mycket imponerad efter att ha kört Audi R10 för första gången här på Le Mans. Det jag först kommer att tänka på är hur Porsche-kurvorna togs på fjärde växeln utan att höra något ljud från dieselmotorn bakom ryggen. Det var en helt ny upplevelse för mig. Bilens balans var bra från första början. Vi är kanske inte snabbast på rakorna men vi har en mycket fin väghållning och definitivt en bra bränsleekonomi. Vi är mycket medvetna om våra konkurrenters hastighet, men jag är säker på att vi kommer att vara konkurrenskraftiga med vår R10 TDI, säger dansken Tom Kristensen, som vunnit Le Mans sju gånger. Audi Sport Team Joests enda mål med testet var att se över de sista fininställningarna av bilen. Detta var nämligen den enda möjligheten att testa och samla in viktiga data från den 13,65 km långa banan inför tävlingen den 17-18 juni. Audi hade ledningen i fältet under nästan hela dagen. Precis mot slutet av testet, satte Pescarolo-teamet den snabbaste tiden på 3 minuter och 30,195 sekunder. För Audi Sport var det allra viktigaste dock att kunna konstatera att de två nya R10 TDI-bilarna kunde köra så gott som problemfritt och hann med 162 varv (2211 km). Det blev endast två oplanerade besök i depån. En reparation av hydrauliksystemet kostade Frank Biela, Emanuele Pirro och Marco Werner en del tid under morgonens testpass. Dindo Capello, Tom Kristensen och Allan McNish hade ett smärre växlingsproblem. – Det här var ett positivt test för oss. Vi hade ett omfattande program för båda bilarna och vi klarade av att arbeta oss igenom alla punkter utan problem. Vi är nöjda med resultatet och allt vi uppnått under dagen, säger Dr. Wolfgang Ullrich, hef för Audi Motorsport. I och med denna officiella testdag börjar nu ”the final countdown” för 24-timmarsloppet på Le Mans. Kvalet sker 14 och 15 juni. Starten äger rum lördagen den 17 juni kl. 17.00. Racetävlingen sänds live i flera TV-stationer världen över – däribland Eurosport. Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57