Audis Le Mans-seger hjälper dieselutvecklingen på traven

Nu har det gått en dryg vecka sedan Audis historiska dieselseger på 24-timmarsloppet på Le Mans. För Audi betyder segern mer än stor ära – den leder också till en vidareutveckling av dieselmotorerna i de serietillverkade bilarna. Audi firade den historiska händelsen – att som första tillverkare vinna Le Mans med en dieselbil – genom att göra ett antal uppvisningsvarv med den vinnande R10:an utanför produktionsanläggningen i Neckarsulm. Bakom ratten satt Marco Werner, som ingick i det segrande teamet tillsammans med Frank Biela och Emanuele Pirro. Tusentals Audi-medarbetare jublade när de fick se Marco Werner köra runt på fabriksområdet. Flera av dessa har direkt eller indirekt varit involverade i R10:ans framgångar på Le Mans. V12 TDI-motorn på 650 hk är utvecklad av Audi Sport i Sport och Specialmotor-enheten som är belägen i fabriken i Neckarsulm. – För Audi är motorsport mer än enbart ett sätt att marknadsföra oss. Överföringen av teknik mellan motorsport och produktion är mycket viktig för oss. Segern på Le Mans är det senaste beviset på det, säger Dr. Wolfgang Ullrich, chef för Audi Motorsport. Motorn i den segrande R10-bilen har ett vevhus byggt i aluminium – det är en design som mycket väl kan komma i massproduktion framgent. Racingmotorns bränsleinsprutningstryck ligger klart över de 1 600 bar som idag uppnås av produktionsmotorer. Kompressionsförhållandet når också värden som tidigare aldrig presterats av någon Audi-motor. Dr. Ullrich är säker på att ”denna motor kommer att utgöra basen från vilken nästa generationens TDI-motorer från Audi kommer att vidareutvecklas”. Under segerloppet på Le Mans samlade Audi in flera viktiga data från de två R10:orna. Detta gjordes via totalt 95 sensorer som hela tiden överförde chassi- och motorrelaterad data till depån via radiotelemetri. Varje gång bilen korsade start- och mållinjen överfördes högupplöst data från föregående varv genom WLAN via ett så kallat ”Burst-System”. Här följer några fakta från Audis Le Mans-seger: Antal varv för vinnarbilen: 380 (ett mer än det gamla rekordet från 2004) Antal kilometer: 5 187 (nästan samma som samtliga Formel 1-lopp under en säsong) Totalt antal varv (inkl kval och warm up): 469 Snitthastighet: 215,409 km/h Bränsleförbrukning: 41 liter Shell V-Power Diesel per 100 km Max antal varv på en tank: 16 (uppnått av Tom Kristensen som första förare hittills i Le Mans historia) Antal depåstopp för vinnarbilen: 27 Total tid i depån för vinnarbilen: mindre än 30 minuter under hela racet Snabbaste varv: Tom Kristensen under varv 65, med 3 min 31,211 sek. Antal testkilometer med R10 TDI före Le Mans: 30 000 Antal timmar som Dr. Ullrich och hans kollegor var vakna i sträck under Le Mans: 34 Antal medarbetare från Audi Sport Team Joest under tävlingen: 97 – Om man tar hänsyn till förbrukning, miljövänlighet, förbränningsprocessen och annan ny teknologi förväntar vi oss ett enormt steg i framtiden under de närmaste åren, säger Ulrich Baretzky, chef för motorutveckling på Audi Sport och tillägger: – Vi förväntar oss att se sådant vi har utvecklat specifikt för racing komma i serieproduktion i framtiden. Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57