DTM Eurospeedway: Ekström gör ett bra race men tvingas bryta

När den andra deltävlingen av DTM kördes på Eurospeedway var det en taggad Mattias Ekström som satte sig i bilen på jakt efter mästerskapspoäng. Han hade kvalat som tredje förare och hade ett hyfsat utgångsläge, då han är en utav de bättre förarna på att starta. När det gröna ljuset tändes och bilarna drog iväg så fick Ekström en bra start och kunde avancera direkt i fältet och kom ut som tvåa bakom Mika Häkkinen. - Jag fick en hyfsat bra start och kunde passera Jamie Green, säger Ekström. Jakten togs sen upp men avståndet förändrades inte så mycket under de första varven. När Mattias gick in för sitt första depåstopp så gjorde teamet ett snabbt stopp och Mattias Ekström kom ut precis bakom Mika Häkkinen med sin Audi A4 DTM. Han stötte ett par gånger på den flygande finländaren men lyckades inte pressa sig förbi då han täckte upp bra med sin bil. - Jag pressade Häkkinen ganska hårt men jag var inte tillräckligt närma för att kunna komma förbi honom, säger Ekström. Det blev ett par odramatiska varv efter Ekströms försöka att köra om Häkkinen men när andra depåstoppet gjordes så flyttades fältet ihop lite, tack vare några suveräna depåstopp från teamen bakom och lite sämre från de ledande. Mattias låg fortfarande tvåa men nu var det Bernd Schneider som ledde, efter att ha gjort ett snabbt depåstopp som tog upp honom i ledningen. Häkkinen däremot hade ett sämre stopp och halkade ner i placeringarna. Det såg länge ut som om Mattias Ekström skulle bli tvåa i loppet med sin Audi A4 DTM men när det endast återstod två varv så tog soppan slut för honom. Det visade sig att vid det andra depåstoppet så hade inte all bensin gått i bilen och Mattias var tvungen att bryta, igen. - Det känns lite frustrerande när man inte kan påverka själv och man är tvungen att bryta så här. Jag tyckte jag hade gjort ett bra race och kände att jag var med hela tiden, säger Ekström besviket. Årets inledning av DTM har varit tufft för Mattias Ekström och han kommer få det ännu tuffare nu att ta sig ända fram till mästerskapstiteln då han har två nollpoängare i bagaget. Nästa tävling går på Oschersleben i Tyskland den 20maj och då får vi hoppas att det ska gå bättre. Missa inte det spännande loppet i Race på SVT i veckan! TV-tider SVT 2 mån 1 maj kl 22.30 Race SVT 2 tis 2 maj kl 15.05 Race DTM-Resultat Eurospeedway 1. Bernd Schneider, Mercedes 2. Tom Kristensen, Audi, +1.428 3. Mika Häkkinen, Mercedes, +3.749 4. Jamie Green, Mercedes, +3.889 5. Bruno Spengler, Mercedes, +4.410 6. Alexandros Margaritis, Mercedes, +8.924 7. Jean Alesi, Mercedes, +23.549 8. Martin Tomczyk, Audi, +26.468 9. Timo Scheider, Audi, +27.601 10. Pierre Kaffer, Audi, +30.003 Ställning DTM 1. Bernd Schneider, Mercedes, 20 2. Tom Kristensen, Audi, 16 3. Mika Häkkinen, Mercedes, 11 4. Alexandros Margaritis, Mercedes, 7 5. Heinz-Harald Frentzen, Audi, 6 6. Jean Alesi, Mercedes, 5 6. Jamie Green, Mercedes, 5 8. Bruno Spengler, Mercedes, 4 9. Martin Tomczyk, Audi, 3 10. Timo Scheider, Audi, 1