Fem stjärnor för Audi A1 i Euro NCAP:s krocktest

Nya Audi A1 fick högsta betyg när Euro NCAP testade bilens passiva krocksäkerhet. Resultatet fem stjärnor för åkande- och fotgängarskydd, barnsäkerhet och säkerhetssystem gör Audi A1 till en av de säkraste bilarna i sin klass.

Den passiva säkerheten i nya Audi A1 har genomgått omfattande tester i Euro NCAP:s erkända och än en gång skärpta krocktester. Resultatet blev högsta poäng  för skydd av vuxna vid front-, bak- och sidokollision. Den goda barnsäkerheten och skyddet för fotgängare underströk betyget som blev fem stjärnor av fem möjliga.

Att säkerställa bästa möjliga skydd för fotgängare och cyklister är en viktig fråga för Audi. Fronten på bilarna är därför konstruerad för att mildra konsekvenserna vid en eventuell kollision vilket också återspeglades i de goda resultaten i Euro NCAP.

Audi sätter också mycket stort värde i säkerhetssystem för att undvika olyckor. Det elektroniska stabiliseringssystemet med elektronisk differentialbroms var därför en av de första punkterna i kravspecifikationen för utvecklingen av Audi A1. Detta system bidrar till bilens stabilitet och goda köregenskaper i kurvor.

Euro NCAP är en internationell organisation som testar och utvärderar säkerheten i nya fordon med hjälp av simulerade olyckor.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2009 såldes närmare 950 000 nya Audibilar över hela världen. Audi omsatte under 2009 närmare 30 miljarder euro och hade drygt 58 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. Är du journalist och önskar mer information, kontakta Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige. 08-5538635 eller 070-7666535.