Fyrhjulsdrift allt populärare för svensk vinterkörning

Fyrhjulsdrift allt populärare för svensk vinterkörning

Alltfler uppskattar fyrhjulsdriftens fördelar på svenska vintervägar. I Sverige har antalet sålda bilar med fyrhjulsdrift ökat markant, från att var tionde såld bil under 2005 var fyrhjulsdriven till att var femte såld personbil under 2011 har fyrhjulsdriftsteknik. Audi som var pionjär med tekniken har genom sitt innovativa quattrosystem en naturligt stark position inom fyrhjulsdrift och idag är varannan såld Audi en quattro.

Idag är det höstdagjämning och när vintern närmar sig med stormsteg skyndar sig många nu till däckverkstaden för att byta däck. Att ha vinterdäck på bilen vid vinterväglag är ett krav från 1 december, men blixthalkan och den första snön kommer ofta hastigt så kloka bilförare väljer att skifta däcken redan nu. Och på samma sätt väljer allt fler svenska bilförare att köpa en bil med fyrhjulsdrift.

– quattro permanent fyrhjulsdrift bidrar till en ökad framkomlighet och till säkrare vägegenskaper på vintriga vägar, även om det självklart inte ersätter personligt förnuft och respekt för väglaget, säger Jens Wetterfors, chef Audi Sverige.

I Sverige har andelen bilar med fyrhjulsdrift gått från 13,3 procent 2005 till att hittills i år utgöra 19,2 procent av den totala personbilsmarknaden. Sedan år 2000 har andelen Audibilar med quattro ökat från 31 procent till 47 procent av den totala försäljningen och totalt sett är Audi i dag det bilmärke som säljer näst flest fyrhjulsdrivna bilar i Sverige. Fyrhjulsdrift, och quattro, är något som är speciellt synonymt med Audi sedan märket 1980 lanserade den första serieproducerade fyrhjulsdrivna bilen.

– quattro är en av Audis hörnstenar och systemet som revolutionerade bilvärlden på 1980-talet utvecklas ständigt med ny innovativ teknologi, säger Jens Wetterfors, chef Audi Sverige.

quattrotekniken ser till att kontinuerligt fördela kraften mellan fram och bakaxlarna till alla de fyra hjulen. Genom att kraften läggs på bägge axlarna blir effektbehovet lägre samtidigt som uppträdandet blir mycket välbalanserat. Resultatet blir bättre grepp under acceleration och högre säkerhet tack vare den förbättrade väghållningen.

Nuvarande modellprogram från Audi innehåller mer än 130 olika quattrovarianter, där många modeller erbjuds exklusivt med fyrhjulsdrift. Från 1980 till slutet av 2010 har Audi producerat närmare 4 miljoner bilar med quattro och ingenjörerna jobbar i dag med utvecklingen av framtidens fyrhjulsdrift. En av dessa är en elektrisk quattro, en hybrid där framaxeln drivs av en förbränningsmotor och en elmotor och där bakaxeln är helt eldriven. Denna teknik ger Audi en enastående position inför framtidens bilproduktion.

Kör säkert i vinter

• En bil med quattroteknik bidrar till ett bättre grepp under acceleration och högre säkerhet tack vare den förbättrade väghållningen.

• Ha respekt för väglaget och dina medtrafikanter. Håll avstånd och sakta ned vid skarpa kurvor. När tv och radio varnar för dåliga väg- och väderförhållanden, ta det på allvar.

• Sätt på vinterdäcken i tid. Halkan kommer snabbt och ibland oväntat. Om du har sommardäck, kör inte bil över huvud taget när det varnas för mycket dåligt vinterväglag.

• Ha en skyffel och en påse sand i bilen. Det kan vara skillnaden mellan att sitta fast och komma loss. Dessutom bra att ha om bilen blir så inplogad att inte ens quattro hjälper.

Läs mer om Audi och quattro på www.audi.se.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.