Klasseger för Audi R8 LMS på Nürburgring

Audi R8 LMS korsade mållinjen som första bil i GT3-klassen när 24-timmarsloppet på Nürburgring-Nordschleife avgjordes på söndagseftermiddagen. Det betydde även tredje plats totalt i tävlingen.

Något otippat blev det Phoenix Racing’s Audi R8 LMS med startnummer 97 och förarna Bronzel, Ludwig, Rostek och Winkelhock som lyckades allra bäst av de totalt sju Audi R8 LMS som kom till start. Med få tekniska problem längs vägen tog teamet hem segern i GT3-klassen och därmed även tredje platsen totalt.

Mycket glädjande tog även Audi R8 LMS hem tredje platsen i klassen samt femte bästa placeringen totalt genom Black Falcon teamet och förarna Breslin, Jöns, Heyer och Stuck.

För de övriga fem Audi R8 LMS som deltog gick det mindre bra där flera av favoriterna drabbades av olyckor och problem och tvingades bryta loppet. Svenske Mattias Ekström som körde tillsammans med Jarvis, Scheider och Werner i Audi R8 LMS med startnummer 100 hörde till de snabbaste på banan totalt innan de tvingades avbryta redan på lördagskvällen.

Läs mer på www.audi-motorsport.info.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2009 såldes närmare 950 000 nya Audibilar över hela världen. Audi omsatte under 2009 närmare 30 miljarder euro och hade drygt 58 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.