Nya Audi Q5 får toppbetyg i Euro NCAP

Nya Audi Q5 får toppbetyg i Euro NCAP

• Fem stjärnor i Euro NCAP för Audis storsäljande SUV
  • Toppnoteringar för passagerar- och fotgängarskydd
  • Omfattande utbud av säkerhets- och förarassistanssystem

Nya Audi Q5 belönades med det högsta betyget fem stjärnor i Euro NCAP. Den populära SUV:en är därmed en av de säkraste i sin klass

Audi Q5 övertygade över hela linjen i testet. Den nya generationen av den storsäljande Audi-modellen tog poäng inom barnsäkerhet, passagerar- och fotgängarskydd. Till det höga testresultatet bidrog standardmonterade säkerhetssystem som bl.a. autobromssystemet pre sense city som nödbromsar för bilar och fotgängare. Som standard ingår även multikollisionsbroms som förhindrar sladd och följdkollisioner liksom trötthetsvarnare.

Q5 fick utmärkta värden för krocksäkerhet, trots att vikten har minskat med upp till 90 kg. Testresultaten i Euro NCAP understryker den höga nivån som märket med de fyra ringarna håller inom aktiv och passiv säkerhet, liksom inom lättviktskonstruktion.

Audi Q5 erbjuds med ett omfattande utbud av 30 olika förarassistans- och säkerhetssystem, däribland undanmanöverassistent som hjälper föraren att köra runt ett hinder med styrassistans, turn assist som vid behov nödbromsar vid vänstersväng i lägre hastigheter. Cross traffic assist rear nödbromsar vid utbackning från parkeringsfickor och exit warning varnar föraren för att öppna dörren om cyklist eller annat fordon närmar sig bakifrån. Därutöver erbjuds bl.a. semiautonoma Traffic jam assist som hjälper föraren att hålla avstånd och fil vid kökörning samt adaptiv farthållare med Stop & Go vid högre hastigheter.

Läs mer om Audis assistanssystem här.

Euro NCAP har genomfört krocktester av nya bilar sedan 1997. Inom organisationen samarbetar flera europeiska transportministerier, bilklubbar, försäkringsbolag och konsumentskyddsorganisationer. Läs mer om testresultatet här.

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.