STCC: Björk överlägset snabbast, alla Audi i kvaltopp på Knutstorp

Audis förare och bilar körde mycket starkt på kvalificeringen och Super Pole inför årets första STCC-tävling, på ett torrt och soligt Knutstorp. Thed Björk kvalade in på tredje plats, Tommy Kristoffersson på en fjärde plats och Fredrik Ekblom på åttonde plats. Audi visade tidigt att de i år är med i den absoluta toppen. Thed Björk var överlägset snabbast under det första kvalpasset. Han är den enda förare som hittills lyckats ta sig under 1:01 runt Knutstorp, med sin tid på 1:00.923. Han lyckades dock inte upprepa sin tid under Super Pole, men var nöjd med sin tredjeplats. - Jag är förbaskat nöjd! Det fattades grepp under kvalet, det var lite för kallt. Men jag laddade så mycket jag orkade och gjorde ett bra varv. Det kommer att bli spännande i morgon och jag hoppas på ett rent lopp, berättar Björk. Tommy Kristoffersson kommer att starta precis bakom sin stallkollega Björk på fjärde plats. - Jag är jättenöjd. Mitt varv var inte helt perfekt, jag satsade lite för hårt. Men fjärde plats är ett mycket bra utgångsläge inför morgondagens tävling, sa Kristoffersson. Bra fart i Audi Fredrik Ekblom var dessvärre sist utav de åtta förarna i Super Pole. Ekblom var ute på ett riktigt bra varv, vid mellantiden var det bara pole position-innehavaren Engström som var snabbare. - Jag satte tyvärr bakhjulet utanför banan i sista kurvan och fick parera en liten sladd. Men det ser bra ut inför loppet imorgon. Jag är väldigt nöjd med farten vi har i bilen, berättade Ekblom. STCC-mästerskapet är tätare än någonsin. Hela tretton förare var inom samma sekund under kvalet som inledde Super Pole. Stallchefen Tommy Kristoffersson var mer än nöjd med att ha fått med alla bilarna i toppen. - Det är väldigt många snabba bilar i årets startfält. Att vi alla tre är med i toppen känns väldigt bra. Bilarna är nya men vi har visat att vi är att räkna med. Vi hade lite problem med obalans under de första testerna, men efter ett par ändringar så känns bilarna perfekt. Det blir ett mycket spännande lopp i morgon, avslutar Kristoffersson. Mattias Ekström besökte STCC Om framgångarna hade med det besöket att göra är väl för mycket sagt, men i depån hittade man också Audis DTM-förare Mattias Ekström, som gjorde en visit på första STCC-tävlingen. Han hade fått tid över från uppladdningen inför nästa tävling i DTM och passade på att hälsa på sina teamkamrater Ekblom, Björk och Kristoffersson. Super Pole: 1 Tomas Engström, Honda Accord, 1:01.314 2 Johan Stureson, Peugeot 407, 1:01.440 3 Thed Björk, Audi A4, 1:01.521 4 Tommy Kristoffersson, Audi A4, 1:01.613 5 Robin Rudholm, BMW 320i, 1:01.690 6 Richard Göransson, BMW 320si, 1:01.813 7 Duncan Huisman, BMW 320i, 1:01.816 8 Fredrik Ekblom, Audi A4, 1:02.055 Första kvalificeringen: 1 Thed Björk, Audi A4, 1:00.923 2 Duncan Huisman, BMW 320i, 1:01.175 3 Fredrik Ekblom, Audi A4, 1:01.230 4 Robin Rudholm, BMW 320i, 1:01.290 5 Johan Stureson, Peugeot 407, 1:01.304 6 Tommy Kristoffersson, Audi A4, 1:01.318 7 Tomas Engström, Honda Accord, 1:01.364 8 Richard Göransson, BMW 320si, 1:01.417 9 Robert Dahlgren, Volvo S60, 1:01.443 10 Edward Sandström, BMW 320i, 1:01.497 Startuppställning till loppet på Ring Knutstorp 15/5 2006: 1 Tomas Engström, Honda Accord 2 Johan Stureson, Peugeot 407 3 Thed Björk, Audi A4 4 Tommy Kristoffersson, Audi A4 5 Robin Rudholm, BMW 320i 6 Richard Göransson, BMW 320si 7 Duncan Huisman, BMW 320i 8 Fredrik Ekblom, Audi A4 9 Robert Dahlgren, Volvo S60 10 Edward Sandström, BMW 320i 11 Carl Rosenblad, BMW 320si 12 Jan Nilsson, BMW 320si 13 Niklas Karlsson, Opel Astra 14 Stefan Söderberg, Peugeot 407 15 Alex Storckenfeldt, Volvo S60 16 David Björk, BMW 320i 17 Hans Simonsson, Mercedes CKlass 18 Tobias Johansson, Mercedes CKlass 19 Christer Gellerstedt, BMW 320i 20 Tobias Tegelby, BMW 320i 21 Mattias Andersson, Alfa Romeo 156 22 Joakim Frid, BMW 320i Se STCC i TV: Måndag 22.30 SVT2 Race, varje måndag efter tävling Tisdag 16.30 SVT2 Race repris, TV1 eller TV2