STCC: Dubbelseger för Audi, Björk vann, Ekblom tvåa!

STCC-säsongen kunde inte ha börjat bättre för Audi/KMS. Efter en oerhört spännande tävling, som avgjordes på sista varvet, stod Thed Björk som segrare. Stallkollegan Fredrik Ekblom tog andra plats medan Tommy Kristoffersson tvingades bryta efter en punktering. Vilken debut för Thed Björk. Seger i första STCC-tävlingen för Audi. Men det var stenhård fight in på sista varvet med Robin Rudholm. BMW-föraren körde på en helt annan depåstrategi än Björk. Rudholm gick in på näst sista varvet medan Björk hade varit i depå långt tidigare. Med bara tre kurvor kvar innan målflagg stötte de samman och Rudholm spann av. Björk kunde fortsätta med en ärrad Audi - mot segern i sin debuttävling för Audi! - Jag är så nöjd! Säsongen kunde inte ha börjat bättre, jublade Björk efter målgången. – Incidenten med Rudholm var tråkig, men i mina ögon får han skylla sig själv. Jag tog insidan och han svängde bara in. Jag hoppades att få slippa incidenter innan loppet. Det var heta känslor i depån efter målgång. Björk fick en protest inlämnad mot sig från Rudholms stall, West Coast Racing. Men domarna beslutade att fria Björk från incidenten. Stallchef Tommy Kristoffersson var också jublade glad efter loppet trots att han tvingades bryta. – Helt underbart! Vår målsättning innan tävlingen var att plocka en pallplats. Men att få både seger och andraplats till Audi är helt fantastiskt! Grabbarna gjorde ett utmärkt jobb, de höll ett högt tempo och körde perfekt, sa Kristoffersson. Avgörande depåstopp Både Björk och Ekblom valde att göra sitt depåstopp tidigt. Innan tävlingen beslutade stallet att ställa in bilarna för minimalt slitage på däcken. – Vi visste innan att depåstoppen skulle vara avgörande. Vi ställde in bilarna så att de var snälla mot däcken. Det gjorde att vi kunde hålla ett jämnt och högt tempo. Vad det gäller själva depåstoppet satsade vi aldrig på att sätta världsrekord, utan bara att göra ett smidigt och problemfritt stopp. Och det lyckades vi ju med, mekanikerna gjorde ett lysande jobb, berättar Kristoffersson. DTM-mästare på plats Mattias Ekström fanns på plats under hela STCC-helgen tillsammans med Audi-stallet. Ekström har hjälpt till både med input till förarna och med information under loppet. Det är nu sex år sedan Ekström tävlade i STCC. – Det är riktigt kul att vara här. Loppet var riktigt spännande och det har varit mycket intressant att få vara med och hjälpa till. Bilarna verkar vara jämnare nu än när jag tävlade, det kommer att bli en rolig säsong, sa Ekström. Audi leder nu både förarmästerskapet och stallmästerskapet. Nästa tävling körs på Gelleråsen om två veckor. – Det ska bli riktigt skoj att åka till nästa tävling. Vi vet att det kommer bli riktigt tufft och att det är många som är snabba. Men vi kunde inte få en bättre inledning på säsongen och vi är mer än taggade inför fortsättningen, avslutar Kristoffersson. Resultat STCC Ring Knutstorp 14/5 2006 1 Thed Björk, Audi A4 2 Fredrik Ekblom, Audi A4 3 Tomas Engström, Honda Accord 4 Duncan Huisman, BMW 320i 5 Richard Göransson, BMW 320si 6 David Björk, BMW 320i 7 Johan Stureson, Peugeot 407 8 Jan Nilsson, BMW 320si 9 Carl Rosenblad, BMW 320si 10 Edward Sandström, BMW 320i 11 Stefan Söderberg, Peugeot 407 12 Alexander Storckenfeldt, Volvo S60 13 Mattias Andersson, Alfa Romeo 156 14 Robin Rudholm, BMW 320i 15 Christer Gellerstedt, BMW 320i 16 Tobias Johansson, Mercedes C-Klass 17 Tobias Tegelby, BMW 320i Se STCC i TV: Måndag 22.30 SVT2 Race, varje måndag efter tävling Tisdag 16.30 SVT2 Race repris, TV1 eller TV2