Tomczyk körde hem ny DTM-seger för Audi

Tomczyk körde hem ny DTM-seger för Audi

Det blev ännu en framgångsrik helg för Audi när söndagens DTM-race avgjordes på Red Bull Ring i Spielberg, Österrike. Martin Tomczyk körde in som första bil över mållinjen medan Oliver Jarvis knep bronsplatsen. För Mattias Ekström gick det betydligt sämre då han tvingades bryta redan efter första depåstoppet.

Martin Tomczyk lade grunden för sin femte DTM-triumf redan under lördagens kval då han satte snabbaste tid i sin A4 DTM. Under söndagens race lyckades han kontinuerligt öka avståndet till rivalerna bakom fram till första depåstopp och höll sedan undan för att avsluta loppet som första bil över mållinjen, före Mercedesföraren Ralf Schumacher. Audi tog även tredje platsen genom Oliver Jarvis.

För Mattias Ekström blev det en mörk helg med en krasch i lördagens första kvalomgång då det regnade kraftigt. Han tvingades sedan bryta söndagens tävling redan efter första depåstoppet av säkerhetsskäl.

I sammandraget ligger nu Martin Tomczyk på andra plats, efter Bruno Spengler, medan Mattias Ekström ligger på sjunde plats. Nästa race körs på Lausitzring 19 juni.

För mer information och bilder logga in på
www.audi-motorsport.info.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Taggar

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.