700 personer upptäckte hörselnedsättning tack vare Audikas och Apotekets Hörselkoll

Pressmeddelande -

I samarbete med Apoteket erbjuder Audika apotekskunder en kostnadsfri snabbkoll av hörseln. Av de cirka 2 000 personer som valde att göra Apotekets Hörselkoll under 2017 visade drygt en tredjedel tecken på hörselnedsättning.

Audika är en av Sveriges ledande aktörer inom hörselvård. Inom ramen för Apotekets Hälsotjänster erbjuder Audika en snabb och kostnadsfri hörselkoll (screening) för kunder på utvalda apotek. Apotekets Hörselkoll som testet kallas, tar bara några minuter att genomföra och ger en indikation på om personen har en hörselnedsättning eller inte.

Våra Hälsotjänster hjälper människor att få bättre koll på sin hälsa och gör det lite enklare att må bra. Upp till 1,5 miljoner människor i Sverige har någon form av hörselnedsättning, så med vår Hörselkoll kan vi hjälpa många till en bättre livskvalitet, säger Sanna Lindelöf, ansvarig för Hörselkollen på Apoteket.

Under 2017 erbjöds ”Hörselkoll” på 21 apotek och av de cirka 2 000 personer som testade sig visade 35 procent tecken på hörselnedsättning. Dessa fick rekommendationen att göra en fullständig hörselundersökning hos en legitimerad audionom för att säkerställa diagnosen.

Hörseln är en viktig del av hälsan. Det framgångsrika samarbetet med Apoteket hjälper oss att fånga upp personer med hörselnedsättning och bidrar på så sätt till vårt uppdrag att hjälpa fler att höra bättre, säger Ezgi Eriksson, marknadschef på Audika.

Under våren 2018 fortsätter samarbetet på utvalda Apotek runt om i landet. Var och när Apotekets Hörselkoll genomförs framgår på www.apoteket.se/halsotjanster/horselkollen.

Audika arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting och regionerna i Uppsala, Östergötland och Skåne. I Västerås, Kalmar och Karlskrona har vi helt privata kliniker. Audika bildades hösten 2016 när hörselklinikerna Avesina, Audionomerna och Hörsam gick samman.

Läs mer på www.audika.se

Audika – din expert på hörsel

Vårt mål är att hjälpa fler att höra bättre

Agnes Nilsson