Accept försäkringar satsar på digitala verktyg i jobbcoachning

Det privata försäkringsbolaget Accept väljer att satsa på tjänster inom jobbcoachning efter ett lyckat pilotprojekt där försäkringstagare fick tillgång till ett verktyg som förenklar jobbsök.

Att byta jobb är för många en stor utmaning och vid en oplanerad uppsägning kan det kännas som ett oöverstigligt berg för den enskilde.

• Vi vet att sätten vi söker jobb på har förändrats markant de senaste åren, för någon som inte har sökt jobb på många år blir det lätt en djungel så vi vill finnas där som stöd i resan mot ett nytt jobb, säger Bert-Åke Olsson, VD på Accept.

Tidigare har försäkringsbolaget sett att ju längre tid en person går i arbetslöshet desto svårare blir det att återetablera sig på arbetsmarknaden igen. Detta var en av anledningarna till att man valt att erbjuda försäkringstagare med inkomstförsäkring ett extra skyddsnät i form av ett digitalt jobbverktyg som underlättar jobbsök.

Jobbverktyget som tillhandahålls av it-företaget Auranests VD berättar att,

• samarbetet är det första i sitt slag och vi har under en period i våras genomfört ett pilotprojekt med Accepts kunder med positivt resultat, Philip Stankovski VD på Auranest.

Nu är Accept försäkringars mål att nå ut till sina försäkringstagare om hur viktigt det är att så snabbt som möjligt komma igång med att leta nya jobb efter ett varsel eller uppsägning och att de finns som stöd för dem under hela vägen.

Kort om Accept och inkomstförsäkring:

Accept Försäkring erbjuder sina kunder privat inkomstgarantiförsäkring. Blir du uppsagd får du en ersättning på upp till 80 % av din lön. Du behöver inte vara ansluten till ett fackförbund för att teckna en inkomstförsäkring utan enbart ansluten till en a-kassa. Det finns flera privata aktörer som erbjuder inkomstförsäkring, men Accept har med sin erfarenhet från 1998 och framåt störst marknadsandel inom segmentet.