SMS by 50 Cent - En superstjärnas jakt på perfekt ljud

Som exklusiv nordisk distributör lanserar Aurora Group en helt ny serie hörlurar utvecklade av en av världens största rappare.

Lanseringen av SMS Audio by 50 Cent skedde i januari på CES världens största elektronikmässa i Las Vegas, där den världsberömda rapparen själv pre­senterade de nya produkterna. "Så kommer det att vara även i framtiden", sa superstjärnan och förklarade samtidigt att portföljen hela tiden kommer att utökas genom samarbete med andra kända personer från rap- och dj-miljön.

Aurora Group är exklusiv distributör av SMS by 50 Cent i Norden och lanserar varumärket med serien STREET by 50, som är in ear- och over ear-hörlurar med sladd, samt SYNC by 50, ett par trådlösa over ear-hörlurar.

För de flesta är 50 Cent rapparen som kämpade sig upp från det fattiga, råa och tuffa amerikanska bot­tenskiktet till toppen av sitt eget imperium. Men bakom den tunga basen och de hårda texterna döljer sig också en talangfull affärsman, som har använt sig av sin status som världsstjärna för att bygga upp lönsamma affärsverksamheter tvärs över musikbranschen.

Ett av de mer omfattande initiativen är det nischade varumärket SMS Audio, som i och med övertagandet av KonoAudio strävar efter att tillverka hörlurar som ska konkurrera med de bästa på marknaden. Ingen nämnd, ingen glömd. Men med slogan "GET OF THE BEA­TEN PATH" skickar 50 Cent utan tvekan en utmanande hälsning til sin gamla läromästare Dr. Dre...

”Musik är min stora passion så det har varit viktigt för mig att skapa produkter, som kan ge användarna en förstklassig ljudupplevelse.”

I det här projektet är 50 Cent inte bara ett ansikte utåt – rappa­ren är huvudaktieägare i SMS Audio (Studio Mastered Sound) och är därmed djupt involverad i affärsverksamheten. 50 Cent var mycket entusiastisk och ytterst krävande under utvecklandet av de nya produktserierna STREET och SYNC. Ett av rapparens krav var att designen skulle vara tuff, men inte för prålig. Dessutom var det viktigt för honom att produkterna blev tåliga, vilket ledde till de flexibla bågarna som tål hårdhänt hantering, något som 50 Cent själv demonstrerar i denna video.

KUNGEN AV RAP
50 CENT, med det borger­liga namnet Curtis James Jackson III, växte upp i det tuffa området Queens i New York. Redan som 12-åring var han en erfaren langare och en del av den våldsamma gatumiljön, något som nästan kostade honom livet då han år 2000 trotsade den hårda gängmiljön för att följa sin dröm och satsa på en karriär som rappare. År 2003 slog han igenom med skivan Guess Who’s Back, vilket blev starten på en framgångsrik karriär som omfattar miljontals sålda skivor, mängder av priser, några filmroller och inte minst massor av pengar. Men 50 Cent har inte glömt sin tuffa uppväxt och stödjer bl.a. välgörenhetsprojektet Feeding America, som done­rar 250 måltider till USA:s fatti­gaste för varje SMS Audio-produkt som säljs via den amerikanska webbutiken.

SYNCby50
"Skippa sladdarna", säger 50 Cent om toppmo­dellen i den nya serien av hörlurar. Musiken överförs nämligen trådlöst via en sändare med 3,5 mm-kontakt, vilket gör att hörlurarna kan användas med praktiskt taget alla ljudenheter. Ljudet är kristallklart med en otrolig bas, och komforten är suverän med stora, mjuka och tättslutande öronkuddar. Du kan aktivera bass boost-funktionen samt justera volymen direkt på hörlurarnas släta, tryckkänsliga yta. Den trådlösa för­bindelsen klarar en räckvidd på upp till 15 meter, vilket också gör hörlurarna perfekta för platt-teven hemma i vardagsrummet. Paketet innehåller hörlurar, sändare, sladd med mikrofon för telefonsamtal, laddningssladd med mikro-USB, USB/AV-adapter, tvil­lingkontakt för användning på flygresor, rengöringsduk och en hård förvaringsväska.
FÄRGER: Svart, vit och silver.
REK. CIRKAPRIS: 3 499 SEK.

STREETby50 Over-Ear
Nästan identisk med toppmodel­len, men här i en version för de som vill ha ett stabilt ljud via en sladd. Designen är enkel, ren och supersnygg. Du kan justera längden på bågen och de tjocka, mjuka öronkuddarna omsluter dina öron för en effektiv isolering av externa ljud. Intelligent teknologi förstärker basen samtidigt som sladden har en inbyggd mikrofon så att du kan behålla hörlurarna på när mobilen ringer och avbryter musiken. Sladden är dessutom avtagbar så att den inte trasslar ihop sig när du transporterar hörlurarna. Paketet innehåller hörlurar, sladd med mikrofon för telefonsamtal, tvillingkontakt för användning på flygresor, rengöringsduk och en hård förvaringsväska.
FÄRGER: Svart, vit och blå.
REK. CIRKAPRIS: 2 399 SEK.

STREETby50 In-Ear
Ska det vara mer diskret finns Street-serien även i en smart in ear-version. Trots det lilla formatet är ljudupplevelsen stor tack vare de bekväma och tättslutande öronpropparna, som medföljer i tre olika storlekar och enkelt kan bytas ut. De är enkla att använda tack vare en Apple-designad kontrollenhet med integrerad volymkontroll på sladden, och design och kvalitet är i toppklass. Priset inkluderar hörlurar, sladd med kontrol­lenhet, tre olika öronproppar samt en praktisk förvaringsväska.

FÄRGER: Svart och vit.
REK. CIRKAPRIS: 1 090 SEK.

Säljs hos Sveriges ledande konsumentelektronik butiker.