Återvunna bildelar i flera led – Kungsåra Bildemontering nytt bolag i Autocirc AB

I och med att Autocirc förvärvar Kungsåra Bildemontering stärker företaget ytterligare sina möjligheter att erbjuda återvunna och återanvända bildelar till eftermarknaden. Kungsåra är beläget mellan Västerås och Enköping och cirka 3 000 bilar demonteras här årligen.

En hållbar kraft att räkna med

Kungsåra Bildemontering stämmer väl med den typ av företag Autocirc söker för att stärka cirkulariteten i bildelsindustrin. Bolaget är såväl miljö- som kvalitetscertifierat och styr mot tydliga hållbarhetsmål. En stor del av de bilar företaget demonterar kommer från försäkringsbolag som IF, Länsförsäkringar, Trygg Hansa och ICA Försäkringar. Det är alla företag med höga miljökrav, därför finns medvetenheten om att arbeta miljöriktigt helt naturligt hos Kungsåra Bildemontering. Företaget grundades 1966 och drivs sedan 1995 av VD Erik Petterson. Då som nu med en stark vilja att förvalta bilars resurser på bästa möjliga vis.

- Vi arbetar för en hållbar eftermarknad och strävar alltid efter att ta hand om hela bilens resurser. Vi är där vi ska vara med våra förutsättningar, men nu är det dags för nästa steg i utvecklingen. För företag i vår bransch har det blivit viktigare än någonsin att ta ansvar och säkerställa hållbarheten i alla led. Tillsammans med Autocirc får vi den möjligheten, samtidigt som vi fortsätter att driva vår verksamhet som tidigare, säger Erik Pettersson, VD på Kungsåra Bildemontering.

Stora steg mot minimal miljöpåverkan

Genom att rusta upp begagnade bildelar och använda dessa istället för nytillverkade sparas enorma miljöresurser. Autocirc strävar efter att med sin cirkulära affärsmodell bli ledande i att skapa en hållbar bildelsindustri. Avgörande för att lyckas med detta är att hitta och förvärva fler bolag som uppfyller de krav Autocirc ställer på de företag som ska bygga framtidens bildelsindustri.

- Konceptet bakom AutoCirc är att bidra till den cirkulära ekonomin genom att återanvända begagnade bildelar. Vårt uppdrag är att ta tillvara på fler delar i framtiden och tillsammans med välbyggda bolag som Kungsåra Bildemontering skapas rätt förutsättningar för både partners och vår planet, säger Johan Livered, VD på AutoCirc.

Autocirc AB förser eftermarknaden med återanvända bildelar. Företaget är navet i en cirkulär affärsmodell där dotterbolagen samverkar för att öka återanvändning och livslängd på begagnade delar. Bolaget omsätter drygt 600 MSEK och har 280 medarbetare.

Autocirc, Johan Livered, 0727-164666, johan@autocirc.com