Autocirc skapar en mer hållbar och cirkulär bildelsindustri

Autocirc skapar en mer hållbar och cirkulär bildelsindustri

Alla branscher är i stort behov av att tänka i nya, mer miljövänliga banor – ett faktum som gäller inte minst inom marknaden kring bilars reservdelar. Nu finns Autocirc, som med sin affärsmodell håller flera bildelar i liv och minskar behovet av att producera nytt.

Processen från biltillverkning till reparation och skrotning behöver bli mer hållbar. Därför grundades nyligen det svenska bolaget Autocirc – med en vision om att få in både hållbarhet och cirkularitet på en marknad där det tidigare saknats ett helhetsgrepp.

– Vår modell bygger på att ta vara på originaldelar från krockade bildelar, och fortsätta hålla dessa vid liv. Det går dessutom att göra på flera olika sätt, förklarar Johan Livered, vd på Autocirc.

Han berättar att det dels går att ta isär hela delar på bilar, men även renovera de som skadats i syfte att förlänga livslängden på dem.

– Ska man dra det till sin spets kan man tekniskt sett hålla delarna i liv så länge bilen finns på marknaden. På så vis minskar behovet att producera lika mycket nytt.

Gott för miljön

För varje del som går att återanvända så är det ett positivt besked ur miljösynpunkt. Det gäller oavsett om det handlar om att reparera något så litet som vänster framlykta eller större saker som dörrar och motorhuvar. Men även extra vitala delar, exempelvis motorer och växellådor, kan komma till god användning.

– Exempelvis vid en krock där endast bakdelen på bilen tar skada, kan man ta tillvara på en fullt fungerande motor. Men i de fall där motorn inte längre fungerar skickar vi dem till renoveringsanläggningar som reparerar de felaktiga delarna. Sen har vi en motor tillbaka på marknaden – utan att behöva producera en helt ny från grunden.

Mindre utsläpp av koldioxid

Vinningen att jobba med återanvända bildelar är dessutom stor. Enligt statistik från IVL Svenska Miljöinstitutet minskas koldioxidutsläppet med 75 procent när en reparation görs med återanvända reservdelar, jämfört med helt nya. Autocirc själva är tämligen nya på marknaden men har redan tydliga visioner. En målsättning är att bygga företaget runtom i hela Europa för att kunna tillgodose den stora efterfrågan som finns idag.

– Vi ska ta hand om alla de bilar som inte längre kan rulla, sen återföra så mycket som möjligt till de bilar som fortfarande gör det. Vi vill bidra till en mer hållbar eftermarknad och vi vill skapa en helt cirkulär modell i vår del av världen, säger Johan Livered och avslutar:
– Vi har ett identifierat flera företag inom eftermarknad som vi kan ta hjälp av. På så vis ska vi få en cirkulär modell som allt eftersom blir allt större och starkare.