Autocirc förvärvar Bildelslagret

Bildelslagret blir en del av Autocirc koncernen

Bildelslagret i Trollhättan och Bildelslagret i Lidköping, har förvärvats av Autocirc AB. I och med detta får koncernen ytterligare tillskott av kompetens och erfarenhet samtidigt som man breddar närvaron i Västra Götaland.

Bildelslagret startades redan 1957 i Lidköping för att år 2015 genom förvärv utvidga verksamheten även till Trollhättan. På de två anläggningarna hanteras årligen omkring 1 200 fordon från försäkringsbolag. Utöver detta tillkommer också bilar från privatpersoner och företag. Med högt satta mål för såväl kvalitet som miljö har företaget låtit certifiera verksamheterna enligt både ISO 9001 och ISO 14001. Bildelslagret har också tagit ytterligare steg för att minska klimatavtryck genom att investera i solceller, något som i dag innebär att företaget producerar sin egen el.

“Vi försöker så gott som alltid ta nästa steg i att utveckla vår verksamhet. Riktningen ska alltid gynna såväl miljö som våra kunder, exakt vad steget innebär är inte alltid givet. Att nu bli en del av i Autocirc-koncernen känns som ett helt rätt steg utifrån den position där vi befinner oss i dag. Vi är väldigt stolta över vad vi byggt, och ser fram emot att växla upp ihop med Autocirc.”

– Hampus Svensson, VD Bildelslagret

Återanvändning som ger stora miljövinster

Autocirc AB vill leda vägen mot en hållbar bildelsindustri. Återanvändning av bildelar innebär att stora miljöresurser sparas, jämfört med nytillverkning. Med den cirkulära affärsmodell Autocirc tillämpar öppnas möjligheter för ett brett utbud av återanvända bildelar, lätt tillgängliga i hela Norden. Nyckeln till framgång i dessa ambitioner är förvärv av kompetenta aktörer som täcker in hela hållbarhetscirkeln.

“Vi är mycket nöjda med att nu ha Bildelslagret som en del i koncernen. Dels får vi ett stort tillskott av erfarenhet och kunskap, samtidigt får vi närvaro på två nya orter och sannolikt en god portion miljövisioner.”

– Johan Livered, VD på Autocirc AB

Autocirc AB förser bilindustrin med återanvända och renoverade bildelar. Företaget är navet i en cirkulär affärsmodell där dotterbolagen samverkar för att öka återanvändning och livslängd på begagnade delar. Bolaget omsätter 920 MSEK och har 500 anställda

johan@autocirc.com

Bildelslagret