Ökad återvinning av bildelar när Autocirc förvärvar Norrbottens Bildemontering

Ökad återvinning av bildelar när Autocirc förvärvar Norrbottens Bildemontering

Genom att förvärva Norrbottens Bildemontering breddar Autocirc ytterligare basen för sin cirkulära affärsmodell. Autocirc verkar för att öka och effektivisera återanvändningen av reservdelar till fordon på eftermarknaden.

Navet för norra Sverige

Norrbottens Bildemontering är ett företag som genom såväl miljö- som kvalitetscertifiering passar väl in i Autocircs företagsgrupp. Bolagets placering i norra Sverige innebär dessutom att en ny del av den svenska marknaden öppnar sig för Autocirc.

- Det är välskött bolag med högt ställda krav på hållbarhet och kvalitet, helt i linje med Autocircs mål och värderingar. Vi är väldigt glada över förtroendet och ser fram emot ett givande samarbete – där Norrbottens Bildemontering blir en nyckelverksamhet för norra Sverige, säger Johan Livered, VD på Autocirc.

En självklar och naturlig partner

Norrbottens Bildemontering AB grundades i Storsund 1973 och affärsidén har sedan starten varit att ta hand om krockade och uttjänta fordon, i första hand för att sälja begagnade reservdelar till återanvändning, i andra hand för att utvinna och sälja material för återvinning. Verksamheten består i dag av cirka 25 anställda och har som målsättning att vara den självklara partnern för återanvända delar i regionen.

- Vår verksamhet kommer att fortsätta precis som vanligt och vi som jobbar här kommer inte märka skillnad i det dagliga arbetet. Tillsammans med Autocirc har vi nya, förbättrade förutsättningar att lyckas med vår målsättning, säger Sara Forsman, VD på Norrbottens Bildemontering.

Autocirc AB förser eftermarknaden med återanvända bildelar. Företaget är navet i en cirkulär affärsmodell där dotterbolagen samverkar för att öka återanvändning och livslängd på begagnade delar. Bolaget omsätter drygt 600 MSEK och har 280 medarbetare.

Norrbottens Bildemontering AB: Sara Forsman, 0703–912240, sara@nbd.se