På allas läppar – direkt från BegBil-16.

Pressmeddelande   •  Nov 14, 2016 17:20 CET

Rolf Nidén från Santander (t h) i samspråk med Tomas Bergkvist i AutoConcepts monter.

Så samlades branschen igen, denna gång i ett betydligt större format än tidigare. Tack vare MRFs mycket välarrangerade program varvades seminarier med mingel och utställning i ett kvalitativt tempo. Inspiratörer som Frida Boisen, vars budskap var att ”vi alla är publicister idag”, och Stefan Sebö – som pratade kring ”konsten att skapa världens bästa företag, berörde alla den inspirerande sidan av att sälja. I fokus stod branschens synpunkter om privatleasingen och de fordon som kommer tillbaka. En relativt enig publik enades om att privatleasingkostnaden för en ny bil har legat på osunda prisnivåer och notan för kalaset närmar sig nu bilhandeln i denna retur.

I minglet på BegBil-16 syntes mycket teknik och från Bytbils monter lämnande man tillsammans med Schibsted ut den kanonsäkra ”Future Report 2017”. Vi ser teman i rapporten kring självkörande bilar, Block Chain, och Artificiell Intelligens, vilka för undertecknad är kära debattämnen.

Bilbranschen tar ett jättekliv in i en ny tidsålder där produkter, brukande, ägande, försäljningsformer och miljöaspekter är i fokus. På produktsidan ligger flera tillverkare i framkant. Teslas joint venture med Uber inom självkörande bilar publicerar just nu fakta om självkörande taxi där ägaren kan tjäna pengar på sin bil då den inte utnyttjas.

I monterminglet träffade vi även Frank Brugge, ägare och grundare till CARFAX i Europa. Frank levererade många intressanta diskussionspunkter i det europeiska perspektivet, och det var intressant att han såg värdet i att delta på MRFs branschdagar. CARFAX Sverige levererar för närvarande 5,4 miljoner rapporter om året i svenska marknaden.

Tysklands kraftiga ståndpunkt sätter åter miljön i fokus. År 2030 är målet satt till ett stopp av bensin- och dieselbilar i nybilsproduktionen. Det sätter ny press på tillverkarledet och hybriderna får ytterligare skjuts uppåt på försäljningslistorna framöver.

Bland garantileverantörerna var AutoConcept i ensamt majestät som utställare, och flera av de större aktörerna visade intresse. Mycket diskussioner och intresse fångades här upp av AutoConcepts team med Sigrid Sögård i spetsen samt Tomas Bergkvist och undertecknad. Din Bils vd Jens Wetterfors höll ett intressant föredrag om omsättningshastighet och lagerdagar, som berör 28 000 bilar vilka årligen rullar genom Din Bils försäljningsprocess med 500 anställda säljare.

Försäljning stod i centrum och mellan raderna från seminarierna kunde man skönja en utveckling i försäljningsformerna runt bilaffären, som sannolikt kommer förändras i samband med det övriga tekniksprånget i bilindustrin. Vi ser den digitala kanalen växa. Idag har även bilhandeln heltidsanställda innesäljare som chatt-ansvariga, och som chattar med ett tiotal kunder simultant – för att sedan slussa dem vidare till respektive säljare och produktområde.

Beslutet för bilköpet ligger som bekant utanför bilhallen sedan länge och affärerna går fortare. Branschen ser att kunden måste mötas på kundens planhalva, dvs ute på nätet även om säljarens roll i ”beg hallen”sannolikt kommer finnas kvar. Frågan är mer relaterad till hur kunden kommer till själva bilaffären – är det genom webben eller är det genom ett fysiskt besök i hallen?Vi hörde exempel som pop-up stores i köpcentrum, webbutiker och brand stores. Christer Månssons föredrag om stjärnsäljare visade även att fortfarande så fungerar genuint och traditionellt sälj enligt mer traditionellt snitt.

Privatleasingsfrågan var ett av de dominerande samtalsämnena på BegBil-16 och togs upp av flera föredragshållare. Bland flera hörde vi DNB Bilfinans vd Bertil Johansson och stf chef Johan Brändström samt Renaults Johan Kempas ta upp ämnet. Ur ett myndighetsperspektiv har även Bankföreningen och Finansföreningen engagerat sig i privatleasingfrågan, som utan tvekan kommer att påverka bilbranschen framöver.

Intrycken från BegBil-16 är mångaoch intensiva. Troligtvis behöver vi alla lite tid att processa intrycken från dessa två mycket inspirerande och stimulerande katapultdagar.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att:

• Privatleasingen kommer att påverka marknaden framöver.
  • Den digitala affären är på gång och bilföretag, som Bendt bil, upprättar chattfunktioner och liknande interagerande med kundern som gör sitt köpbeslut på nätet.
  • MRF konstaterar att begagnataffären är åtta gånger större än nybilsaffären i Sverige idag.
  • KVDs marknadschef Magnus Kroon meddelar att ägandet av en beg bil i Sverige idag är i snitt 29 månader.
  • Vrooms vd Magnus Nylander meddelade att de ser ”köpmognad” hos ca 300 000 potentiella bilköpare just nu.

AutoConcept garantiförsäkringar kommer inom kort ha fler säljkanaler än den traditionella bilhallen. Fler kunder kommer simultant kunna nås på fler fronter och det är på nätet vi kommer att nå kunderna först.

Vår marknadsföring kommer att ske i andra kanaler än tryckta media och den fysiska hallen. Sociala medier, chattfunktioner, virala spridningsverktyg och appar kommer att ingå i våra framtida försäljningskanaler.

Just nu kan vi iaktta värdet av garantier från bilindustrins tillverkare då de med alla medel vill få kunderna att ta språnget över till olika hybridrelaterade bilmodeller. Flera av dessa tillverkare som Tesla, Opel och Nissan Leaf levererar samtliga kraftiga garantipaket för att skapa trygghet och övertygelse för konsumenten som ska ta tekniksprånget över till hybridsidan.

När minnena av dessa intensiva dagar – och snökaoset runt Stockholm – lagt sig kommer det bestående minnet vara att bilindustrin växlat upp i tempo, vilket vi som står närmast åf-ledet kommer få känna av påtagligt.

Morgondagens bilhandel handlar om vem som är informationsägare i bilaffären. Den eller de aktörer som skaffar sig informationsägandet kommer också vara de som har övertaget och försprånget i utvecklingen.

Direkt från BegBil-16,
Stephan Kinnmark

AutoConcept Insurance AB har levererat försäkringslösningar till den nordiska fordonsbranschen sedan 1999. Vi är av Finansinspektionen godkänd försäkringsförmedlare och följer deras direktiv samt lagen om försäkringsförmedling. Allt för att ge alla inblandade parter största möjliga trygghet.