Autoexperten i Norge växer och tar marknadsandelar

Autoexperten i Norge växer och tar marknadsandelar

Att Autoexperten är en väletablerad verkstadskedja här i Sverige har knappast undgått någon. Men även i vårt grannland Norge växer vi oss starkare för var dag som går och vår norska motsvarighet består nu av 17 kollegor fördelat över fyra avdelningar. Den största är i Oslo med 10 medarbetare, Lier 1, Trondheim 4 och Hamar 2.

KGK etablerades i Norge 1995, men det skulle dröja fram till sommaren 2019 innan Autoexperten Norge startades upp. 2020 stod allting klart. Nu, knappt två år senare, har Norge 35 verkstäder och de har frångått att vara den minsta verkstadskedjan i Norge – en riktig, och viktig, milstolpe.

- Vi har inte alla stödfunktioner och lojalitetsskapande tjänster helt på plats ännu, men trots det växer vi och är inte längre den minsta verkstadskedjan. Vi får höra att vi är personliga och att vi hjälper våra verkstäder mer än vad som förväntas av oss. Vi fokuserar särskilt på att aktivt använda Best Practice - Lönsam verkstad. Våra verkstäder uppskattar att vi är närvarande och att våra produkter håller högsta kvalitet. Vi har också stort fokus på att leverera OE-kvalitet på våra produkter, vilket skiljer sig från de flesta andra aktörer i Norge som har stort fokus på egna märken, säger Hanne Ona Ingvaldsen, Autoexperten i Norge.

Autoexperten-butikerna har i snitt tre leveranser till verkstäder per dag och det gäller alla avdelningar. Särskilda rutter har etablerats för att kunna tillgodose verkstädernas behov under dagen och för att våra egna transportörer och inhyrda transportföretag ska kunna arbeta så smidigt och snabbt som möjligt.

Just nu pågår en storsatsning i Norge som ska bidra till att ännu fler ansluter sig till vårt koncept. En viktig aspekt av detta är vårt elbil-projekt. Detta projekt kommer att lyfta KGK/Autoexperten till en ny dimension när det kommer till att kunna reparera elbilar.

- Här kommer vi att kunna leverera lösningar byggda på unik kompetens till en nivå ingen annan kan idag och det kommer givetvis även Sverige tillgodo. Vi har en spännande resa framför oss. Säger Affärsområdeschefen för Autoexperten, Anders Nilsson.