Kunderna ivrigt positiva när KGK och Autoexperten presenterade nya tjänsten Begagnade bildelar

KGK och Autoexperten har utvecklat den gemensamma tjänsten Begagnade bildelar. Ett samarbete med bildemonterare som innebär att Autoexperten verkstäders sortiment utökas med 4,4 miljoner delar. Tjänsten demades på Automässan i Göteborg i januari och kommer att lanseras brett under våren.

Med Begagnade bildelar kan verkstadskunder välja begagnade alternativ som är billigare, mer miljövänligt och som inte alltid finns i det ordinarie sortimentet. Tjänsten bidrar till en hållbar cirkulär ekonomi, genom att tillvarata reservdelar från fordon som hamnat ”på skroten”. Produkterna som ingår i tjänsten Begagnade bildelar är kvalitetsklassade och har ett års garanti.

Våra verkstäder visar stor uppskattning för det efterlängtade konceptet. Förväntningarna är stora på hur tjänsten kommer att tas emot och börja användas storskaligt under 2023.

Många av de verkstäder som KGK och Autoexperten träffade på mässan uttryckte att de är glada över hur Begagnade bildelar kommer att hjälpa dem att tillmötesgå sina kunders behov. Med hjälp av tjänsten slipper de använda sig av flera olika leverantörer och riskerar inte att förlora affärer på grund av att utbudet av exempelvis originaldelar eller inredning saknas.

Begagnade bildelar gör att sortimentet ökar med 4,4 miljoner nya delar. Bland dessa finns inredning, originaldelar, elektroniska komponenter och karosseri, bland mycket annat. Delar där säkerhet är svårgaranterad är däremot bortvalt, så som bromsklossar och däck. Bildelar som tas om hand av demonterarna kvalitetsklassas och Begagnade bildelar erbjuder bara de två högsta klasserna.

Det är 64 demonterare som är anslutna till tjänsten, via laga.se, och tjänsten är rikstäckande. I systemet finns det möjlighet att på ett enkelt vis få information om bilen som produkten suttit på, den så kallade donatorbilen. Det gör också att verkstaden lätt kan hitta fler delar från samma bil, vilket kan vara en stor fördel. Har man exempelvis köpt en dörr från en donatorbil så kan det vara av intresse att köpa en backspegel från samma bil så att lackningen är densamma. För verkstäderna är det också en trygghet att känna till donatorbilens historia.