Slipp ett inbromsande besiktningsbesök

Slipp ett inbromsande besiktningsbesök

Var tredje (33,6%) bil hos Bilprovningen visade brister förra året under besiktningen. Förbered din bil inför besiktningen för att slippa anmärkningar och efterkontroller.

Enligt Bilprovningens officiella statistik för 2023 visade det sig att var tredje av alla de besiktigade bilarna visade på brister med anmärkning. Med över en miljon bilar granskade hos besiktningsföretaget behövde 22,3 % göra en efterkontroll. Någonting som branschtidningen Motormagasinget uppmärksammade.

Det är framför allt bromssystemen som väcker oro. Återkommande brister som uppmärksammades var otillräcklig bromsverkan på parkeringsbromsen, ojämn bromsverkan och brister i hjulbromsen. Läs mer om bromsar här.

Vi på Autoexperten är inte bara experter på service och reparationer av bilar, vi står även redo att hjälpa dig att kontrollera din bil inför en besiktning. Du kan alltid kontakta din lokala Autoexperten Bilverkstad när det börjar närma sig en besiktning, oavsett om du misstänker ett fel eller vill vara säker på att det inte blir ett återbesök hos besiktningen.
Vi vill att bilar ska leva längre. Men framför allt vill vi att du och dina medtrafikanter ska vara säkra bakom ratten!