Team Autoexperten cyklar till träningslägret i norska Meråker

Team Autoexperten cyklar till träningslägret i norska Meråker

Klockan 08:00 i morse gjorde hela Team Autoexperten sitt första pit-stopp på en av våra verkstäder, Bilteknik i Östersund. Deras slutgiltiga destination är Meråker i Norge.

-Meråker är en etablerad skidskytteort i Norge, där många av världens bästa skidskyttar tränar. Där finns helt unika möjligheter för kombinationsträning där de skjuter och åker rullskidor samtidigt. De allra flesta orterna har endast en skjutvall, men i Meråker ha de tre skjutvallar – samtliga med olika tuffa ingångar. Det är med andra ord ett bra sätt att förbereda sig för en internationell tävlingssäsong som kan bjuda på många olika sorters ingångar till skjutvallen. I Östersund är det fantastiska förhållanden, men variation stärker säger en av tränarna Ola Ravald.

Syftet med lägret är att få till en bra grund med många timmar innan sommaren. Just nu är de i en uppbyggnadsfas där mycket fokus ligger just på volym. De aktiva i Team Autoexperten följer samma grundplan som de aktiva i A-laget, men med individanpassning för att det ska fungera för dem. Teamet har aktiva som befinner sig på olika etapper av sina karriärer, där vissa fortfarande är juniorer, samtidigt som andra är väletablerade seniorer.

-De aktiva cyklar från Östersund till Meråker, dels för att det är kul, dels för att kapa en resdag som annars skulle innebära att de behöver transporteras i bil. Nu får de aktiva resa genom Jämtland och över den norska gränsen, något som förhoppningsvis stärker dem som ett team. Under träningslägret kommer de aktiva ha en vilodag där det blir ett stort fokus på teambuilding, mycket för att de nya ska känna sig delaktiga i teamet fortsätter Ola.

Bilteknik i Östersund bjöd på både olja och luft till cyklarna samt uppiggande fika till cyklisterna, allt för en säker och trygg tur. Autoexperten önskar lycka till på cykelturen och lägervistelsen i Meråker.