Smarta tekniska funktioner ska underlätta för verkstäderna och ge trygghet till kunderna.

ABS Autoassist - nytt affärssystem för Autoexpertens verkstäder på plats

Nu är den stora utrullningen av Autoexpertens nya affärssystem – ABS Autoassist (Autoexperten Business Solution Autoassist) – i hamn och majoriteten av alla konceptanslutna verkstäder har nu konverterat till det nya systemet. Med det nya ABS Autoassist kommer Autoexpertens verkstäder ha ett system som är utformat specifikt för just våra verkstäder. Autoexperten vill förenkla och förbättra verkstädernas verksamheter. Systemet är fullt av smarta tekniska funktioner som underlättar verkstädernas vardag.

Vår kärnverksamhet består av att serva och reparera bilar. Tiden vid datorn ska vara tidseffektiv och kostnadseffektiv. Med det nya systemet får våra verkstäder ett smidigare arbetsflöde med smarta lösningar som bidrar till en högre effektivitet.

Sanna Smolander, konceptutvecklare Verkstad på Autoexperten berättar mer:
- Min roll har varit att ta fram en utbildning som passar alla våra verkstäder, som ju ser olika ut. Systemet är bra och har många funktioner som, i framtiden, kommer att underlätta för våra verkstäder i deras dagliga arbete. Det har varit intensiva månader med mycket nytt, både för oss och för verkstäderna, men vi ser också att fler och fler har landat i den nya omställningen och kan se nyttan med systembytet.

Systemet har flertalet funktioner som gynnar såväl våra verkstäder som våra kunder. Ett exempel på nya funktioner i ABS Autoassist är Tekniker-appen. Med hjälp av den har våra verkstadstekniker tillgång till all information om fordonet de jobbar med direkt i sin mobil/padda. De kan även sköta det mesta av sitt administrativa arbete genom appen så som att:

• Starta, pausa och klarmarkera arbeten
  • Fylla i serviceschemat digitalt
  • Ta bilder, kommentera och redigera arbetsorderna under pågående arbete

ABS Autoassist är på plats nu påbörjas nästa fas, utveckling och anpassning av systemet samt vidareutbildning av verkstäder.

Autoexperten är en rikstäckande bilverkstadskedja i Sverige med cirka 350 bilverkstäder som är anslutna till bolagets verkstadskoncept. Alla bilverkstäder ägs och drivs som egna företag. Bolaget har dessutom 54 butiker för försäljning av tillbehör och reservdelar till bilar.

Hanna Bühlmann

Chef verkstadskoncept & hållbarhet Autoexperten 072-221 68 46