Autoexperten satsar på lovande rallyjunior

Autoexperten satsar på lovande rallyjunior

Vid Midnattssolsrallyt mellan 18-21 juli satsar Autoexperten på den lovande rallyjunioren Pontus Tidemand.

– Pontus kan mycket väl ta hem totalsegern i årets rally. Han har haft en intressant utveckling och är en spännande person för oss att satsa på, säger Ted Öqvist, VD, Autoexperten i Sverige AB.

Autoexperten kommer under rallydagarna att ha en 12 meter lång aktivitetstrailer uppställd vid Rocklundahallen i Västerås där också såväl start som målgång för varje delsträcka sker under hela Midnattssolsrallyt.

– Första fartsträckan i rallyt är extra publikvänlig. Vid Rocklundahallen kan man också se mer av bilarna varje dag i samband med start och målgång. I Autoexpertens tält vid trailern kommer Pontus Tidemands bil att finnas, tillsammans med Carfix rallyteam på fem bilar. Under hela veckan bjuder vi in kunderna till ”öppen trailer”, så Autoexperten kommer att synas extra mycket, säger Micke Dahlberg på Autoexperten i Västerås.

Pontus Tidemand, 21 år, spås att bli Sveriges nästa stora världsstjärna inom rally. Pontus vann Rally-SM 2011 som den yngsta föraren (20 år) genom tiderna och har börjat Rally-SM 2012 med totalvinst i båda deltävlingarna som hittills körts i år. I sitt första VM-rally slutade han på övertygande tredjeplats. Genom de fina resultaten under vintern 2012 öppnades möjligheten att köra Junior-VM i rally. Pontus kör där en Ford Fiesta R2 som tillandahålls av Fords officiella fabriksteam M-Sport. Junior-VM eller WRC Academy som det officiellt heter, körs i samband med sex VM-deltävlingar. I den första deltävlingen, Rally Portugal, slutade Pontus på en fin tredjeplats.

Pontus Tidemand ingår även i det svenska landslaget i rally. Han är en av de sex förare som administreras av Svenska Bilsportförbundet. Han är en av 18 talanger (7 rallyförare/ 11 racingförare) från hela världen som ingår i Internationella Bilsportsförbundets talanggrupp. (FIA Institute YDEA).

KAK Midnattssolsrallyt är Sveriges och ett av norra Europas största rally för historiska bilar, Appendix K. Bilarna ska vara byggda 1981 eller tidigare. KAK Midnattssolsrallyt kördes i sin ursprungliga tappning mellan 1950 och 1964.

För ytterligare information, kontakta:

Ted Öqvist
Autoexperten i Sverige AB
Tfn: 08-594 100 90
E-post: ted.oqvist@autoexperten.se

Victoria von Reis
Marknadschef
Autoexperten i Sverige AB
Tfn:08-594 100 92
E-post: victoria.vonreis@autoexperten.se

Autoexperten är en rikstäckande reservdels- och tillbehörskedja för fordon med drygt 70 butiker och över 360 verkstäder anslutna. Kunnig och serviceinriktad personal tillsammans med en hög tillgänglighet är viktiga framgångsfaktorer för företaget.