Autoexperten summerar säsongen som stolt premiumpartner till Svenska Skidskytteförbundet

För ett par helger sedan avrundades säsong 2022-2023 i skidskytte med de sista tävlingarna i norska Holmenkollen. Autoexperten har följt de aktiva skidskyttarna genom träning och uppladdning, samt tävlingarna under världscupen, VM i Oberhof och extra mycket under världscupen i Östersund. Säsongen har överträffat alla förväntningar.

Under skidskyttesäsongen har Autoexperten genom engagemang och sponsorskap stöttat de aktiva skidskyttarna, och fått följa tävlingarna på nära håll. Därav är stoltheten också stor över att det slagits medaljrekord.

- Att vara på plats i Östersund var roligt och givande. Vi blev verkligen en skidskyttefamilj och kände att vi genom vårt sponsorskap kunnat bidra till utvecklingen hos de aktiva, samtidigt som vi fick uppleva de spännande tävlingarna tillsammans med kunder och följare på plats. Vi fick väldigt mycket positiv respons från alla de människor som vi fick möjlighet att prata med under vår närvaro i Östersund. Att det var strålande sol och publikrekord under tävlingsdagarna gav oss extra mycket energi och glädje, berättar Petra Binken, Marknadschef på Autoexperten.

Under säsongen har Autoexperten synts på både tränings- och tävlingsdräkter, producerat filmer med VD:n Anders Nilsson och skidskyttarna - som fått stor spridning, anordnat tävlingar och aktiviteter både digitalt och på fysiska mötesplatser, engagerat sina kunder och andra skidskytteintresserade i VM och världscupstävlingar, välkomnat medarbetare till en inspirerande föreläsning med skidskytteförbundets generalsekreterare Rikard Grip, lyft fram sponsorskapet på mässor och event, bland mycket annat.

På Youtubekanalen har många följare bland annat kunnat se Autoexpertens VD instruera skidskyttarna i hur en bil kan användas som träningsredskap, och lära känna Team Autoexperten närmre. Många har följt med hela säsongen, vilket också märks på engagemanget för de tävlingar som anordnats av Autoexperten. I slutet av säsongen fick några lyckliga vinnare i sociala medier-tävlingarna åka med till Östersund för att uppleva skidskyttet live tillsammans med Autoexperten.
Under säsongen har det även varit världscupspremiär för några av de åkarna som ingår i Team Autoexperten. Sara Andersson, Ella Halvarsson, Henning Sjökvist och Malte Stefansson där Malte nu är en del av A-laget.

- Vi på Autoexperten känner ett stort engagemang och stolthet för Team Autoexperten men även en stark känsla av delaktighet. Genom reglering i vårt sponsorskap öronmärker vi pengar för att möjliggöra de ungas framgång, de får en bra start i sin skidskyttkarriär, chans att utvecklas och så småningom hamna i A-laget, säger Petra.

Säsongen har överträffat alla förväntningar hos Autoexperten. En av de tävlingar som kanske kommer leva kvar mest i minnet är VM i Oberhof, där inte mindre än elva medaljer togs hem. Nu smälter man alla intryck och börjar smida planer för kommande skidskytteaktiviteter.

- I juni flyttar vi hem skjutvallen till vårt huvudkontor i Sollentuna och erbjuder medarbetarna på KGK och Autoexpertens att få prova på skidskytte. Det ska bli roligt att inkludera fler medarbetare i skidskyttevärlden, vi kommer också få ett hårt träningspass tillsammans. Intresset för sporten har ökat och det märks att fler och fler hos oss känner en stolthet över vårt samarbete med Svenskt Skidskytte – deras framgång är även vår, avslutar Petra.