Erik Ekstrand och Autoexpertens mekaniker Samuel Ayoub går igenom bilens motor

Autoexpertens Youtube-serie Längre Leve Din Bil är tillbaka i ny tappning – Med fokus på mekanikerbristen nu och i framtiden

Den första april har Autoexperten nypremiär på den uppskattade Youtube-serien Längre Leve Din Bil. I den nya säsongen är det version 2.0 av serien, med fokus på den nuvarande och framtida mekanikerbristen i Sverige. Erik Ekstrand kommer under året att få lära sig hur man lagar och servar bilar.

- I säsongens första avsnitt får Erik alternera teori med praktik, han spenderar nämligen en dag på KGK Academy där han går högvoltsutbildningen. Både lärare och rektor testas när den högaktiva eleven med myror i brallan ska få ut så mycket som möjligt av sin lärarledda dag, både i skolbänken samt på verkstadsgolvet, berättar Petra Binken, Marknadschef för Autoexperten.

Mekanikeryrket har förändrats väldigt mycket, och kommer att fortsätta göra det, i och med omställningen från fossildrivna fordon till eldrivna. Det innebär att den kompetens som krävs är en annan än den som efterfrågats historiskt. I kursbeskrivningarna för fordonsutbildningar ingår numera att en mekaniker ska kunna långt mer om el, datasystem och nätverk än tidigare. Man utbildar helt enkelt högvoltstekniker som också ska ha samma kunskaper som en klassisk mekaniker, eftersom många saker trots allt fungerar på samma sätt oavsett framdrivningssystem. Att arbeta med elmotorer kan dock bli livsfarligt om man inte vet vad man sysslar med och har rätt certifieringar, så kraven är höga på våra mekaniker. Detta höjer också statusen på yrket betydligt, vilket förhoppningsvis kan locka fler, eftersom det också garanterat finns jobb framöver.

I de avsnitt av Längre Leve Din Bil som kommer att sändas under året iklär sig Erik Ekstrand rollen som ”praktikanten”. Mekaniker från Autoexperten kommer att lära upp Erik, och en av förhoppningarna med säsongen är att inspirera ungdomar till att välja mekanikeryrket. Därför kopplar nu också Autoexperten sin Youtubekanal till Tik Tok, för att rätt målgrupp lättare ska hitta serien.

- Vi har varit i kontakt med yrkesvägledare för att få reda på vilka moment eleverna fokuserar på vid sin yrkesutbildning. Eftersom bristen är stor redan nu och spås bli ännu större i framtiden så behöver vi vända trenden och öka intresset för branschen. Bilmekaniker och fordonstekniker kommer alltid vara relevant och ett säkert kort med garanterat arbete efter avslutade studier, säger Petra.

En annan insats som Autoexperten har gjort för att nå ut med budskapet är att prata med fordonselever från hela landet på Automässan, som var i januari. I mötena där hade man chansen att prata varmt om yrket och uppdatera kring det senaste om hur marknaden och kompetensbehovet ser ut framåt.

- Det positiva med förändringen är att människor med andra intresseområden, så som elteknik och ingenjörskap, plötsligt kan se fordonsteknik och mekanikeryrket som attraktivt. Och såklart att det finns många fler och helt nya jobb nu och framåt, avslutar Petra.

Första avsnittet av ”praktikanten” finns att se lördagen den 1 april kl 09 LÄNGRE LEVE DIN BIL - YouTube