Bilmekaniker och fordonstekniker har blivit ett efterfrågat högstatusyrke – Välj gymnasieutbildningen som leder till jobb!

Det är gymnasievalstider och du som söker inför hösten har på dig till den 15:e maj att göra ditt slutgiltiga val. Det program du väljer blir ett avstamp mot en kommande yrkesroll, så det gäller att välja med både med hjärta och hjärna. Vi på Autoexperten vill slå ett slag för Fordons- och Transportprogrammet. Bilmekaniker och fordonstekniker har nämligen blivit ett högstatusyrke där helt nya kompetenser efterfrågas, i och med omställningen till eldrivet, och efterfrågan är stor på marknaden.

Autoexperten vill uppmuntra fler unga, framför allt tjejer att överväga att bli bilmekaniker eller fordonstekniker. Det är ingen hemlighet att det är en brist på bilmekaniker i Sverige, och det är en brist som bara kommer att öka i takt med att allt fler bilar blir eldrivna. Därför vill vi uppmuntra fler att satsa på den här karriärvägen.

I takt med att antalet elbilar ökar förändras snabbt de kompetenskrav som ställs på bilmekaniker eller fordonstekniker. Alla behöver vara certifierade för att säkerställa att de har rätt kunskap och försiktighetstänk i arbetet med elbilar. Högvoltsutbildning är nödvändig för att kunna hantera dessa fordon på ett säkert sätt.

- Under de senaste åren har man kunnat se en tydlig trend där allt fler tjejer har börjat intressera sig för motorbranschen. Det kan bero på att det är roligt med bilar och ny teknik samt att behovet är stort. Det är lätt att göra karriär om det finns ett brinnande intresse och ett starkt entreprenörskap eftersom branschen skriker efter kompetens, säger Petra Binken, Marknadschef på Autoexperten.

I ett inslag på svt nyligen berättade Valentina Yousef från Uppsala, om sin passion för bilar och sitt blivande yrke som bilmekaniker. Hon uppmuntrar andra unga tjejer att följa i hennes fotspår och visa att det inte finns något hinder för kvinnor att jobba inom motorbranschen.

Det är viktigt att fler tjejer tar plats i dessa yrkesroller, både för att jämna ut könsfördelningen och för att tillföra nya perspektiv och kompetenser. Så om du funderar på vilken inriktning du ska välja på gymnasiet, råder vi dig att överväga att bli bilmekaniker eller fordonstekniker. Det är en spännande karriärväg med stora möjligheter, och det behövs fler kunniga mekaniker som kan ta hand om dagens och framtidens bilar.

- Kom ihåg att du har möjlighet att ändra ditt gymnasieval fram till 15 maj, så ta chansen att välja det som känns rätt för dig och som stämmer överens med dina framtidsplaner. Hos Autoexperten hoppas vi att du väljer att bli en del av motorbranschen och ser fram emot att möta dig på vägen till en framgångsrik karriär, avslutar Petra.

Källa: Valentina, 21, vill inspirera tjejer att bli bilmekaniker | SVT Nyheter