Nära en tredjedel av svenska bilägare vill köra på etanol

Alla kan inte köpa en ny elbil. Vi behöver ta hand om alla de väl fungerande bilarna som redan rullar på våra vägar. Ett enkelt, snabbt och relativt billigt sätt är att konvertera bensinbilen till etanoldrift. Med Bolunds bonus, ett bidrag från staten, kan nästan var tredje bilägare tänka sig att uppdatera sin bensinbil och istället tanka med etanol.

Nära en tredjedel av ägarna av en bensinbil (27 procent) säger i en undersökning som Kantar/Sifo* gjort att de kan tänka sig konvertera sin bil till etanoldrift med ett bidrag från staten. Den som kör på etanol i stället för på bensin kan minska sina klimatpåverkande utsläpp med upp till 80 procent med svenskproducerad etanol.

I september berättade Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) att regeringen i sin höstbudget föreslår ett bygga-om-bidrag på ca 5 000 kronor till de bilägare som väljer att konvertera sin bensinbil till etanoldrift.

– När vi vet att konvertering är en effektiv åtgärd för att minska utsläppen ska vi öppna den möjligheten för att så många människor som möjligt att kunna köra från macken med gott samvete, säger Per Bolund, (MP) Finansmarknads- och bostadsminister.

Alla har inte möjlighet eller råd att köpa en ny bil. Det är inte heller hållbart. För att nå målet om en fossilfri fordonsflotta 2030 behöver vi ta hand om alla de fungerande bilarna som redan rullar på våra vägar. Att konvertera till etanoldrift är en relativ enkel åtgärd som ger stor klimateffekt.

– Jag har alltid drömt om att kunna fortsätta köra mina fina bilar med gott samvete, och genom att konvertera dem till etanol kan jag det, säger Cecilia Blankens, journalist som vill etanolkonvertera sina bilar.

– Varje konverterad bil till etanol är en mindre fossilbil på våra vägar, säger Anders Nilsson, affärsområdeschef Autoexperten.

Autoexperten jobbar aktivt, driver på och vill vara en del av lösningen i omställningen till en fossilfri fordonsflotta år 2030. Att konvertera en bensinbil till etanol tar ungefär en till tre timmar och kostar runt 10 000 kronor (cirka 5 000 kronor med bonus). Med drygt 400 bilverkstäder runt om i landet skulle Autoexperten, med en heltidsanställd bilmekaniker för konvertering på varje verkstad, kunna bygga om alla bensinbilar på mindre än sju år.

(*Undersökningen gjordes av KANTAR Sifo med online-intervjuer 23 September - 4 Oktober 2020 (MaPe) på uppdrag av pr-byrån Westander.)

Autoexperten är en rikstäckande bilverkstadskedja i Sverige med cirka 430 bilverkstäder som är anslutna till bolagets verkstadskoncept. Alla bilverkstäder ägs och drivs som egna företag. Bolaget har dessutom 57 butiker för försäljning av tillbehör och reservdelar till bilar.

Hanna Bühlmann

Chef verkstadskoncept & hållbarhet Autoexperten 072-221 68 46