Team Autoexperten – Framtidens stjärnor i skidskytte

Team Autoexperten – Framtidens stjärnor i skidskytte

Vi på Autoexperten är stolt partner till Svenska skidskytteförbundet och dess landslag. Dessutom har vi faktiskt ett alldeles eget landslag - Team Autoexperten. De är utvecklingslaget och slåss om ett inträde i A-laget. Innan de deltar i världscuper så tävlar de oftast i IBU Cup.

Team Autoexperten består av hungriga skidskyttar, som satsar på att knipa en plats i A-laget. Tränarduon Ola Ravald och Elisabeth Juudas är eniga. A-laget ska flåsas i nacken av de yngre talangerna i Team Autoexperten. Och bland åkarna råder inte heller något tvivel, många har siktet inställt på att bli uttagna till att få köra större internationella tävlingar. Inte minst OS i Italien 2026. För Autoexpertens del känns det stort att få vara en betydande del i stöttningen av just de yngre åkarna – framtidens stjärnor.

- Vi på Autoexperten känner ett stort engagemang och stolthet för Team Autoexperten men även en stark känsla av delaktighet. Genom reglering i vårt sponsorskap öronmärker vi pengar för att möjliggöra de ungas framgång, de får en bra start i sin skidskyttekarriär, chans att utvecklas och så småningom ta en plats i A-laget, säger Petra Binken, Marknadschef på Autoexperten.

Skidskyttet är en av Sveriges snabbast växande idrotter, som genom entreprenörsanda och hårt arbete har etablerat sig i svenska folkets hjärtan.

- Team Autoexperten består av 10 skidskyttar som har god utvecklingspotential att ta en plats i A-laget i framtiden. Även de aktiva i Team Autoexperten utgår från Östersund och bedriver mycket av sin träning tillsammans med de aktiva i A-landslaget. Genom vårt stöd gör vi det möjligt för åkarna att bo och träna i Östersund för bästa möjliga utveckling och gemenskap, berättar Petra.

Genom sponsorskapet fungerar Autoexperten som hållbarhetspartner som förespråkar, utvecklar och kommunicerar ansvarstagande vinteridrott och rättvist spel. Killar och tjejer tävlar på lika villkor och sporten utövas både i team och individuellt. Genom satsningar på content och PR bidrar Autoexperten till att kommunicera skidskyttets värdegrund och grundbultar.

Under säsongen som var har det varit världscupspremiär för Sara Andersson, Ella Halvarsson och Henning Sjökvist som ingår i Team Autoexperten. Dessutom gjorde Anton Ivarsson ett väldigt fint EM och Emil Nykvist blev uttagen att köra sprinttävlingen vid VM i Oberhof.

- För oss är det väldigt positivt att Autoexperten satsar på Svenskt Skidskytte och särskilt värdefullt är deras initiativ att satsa på de talanger som är under utveckling. Vi vet att vi är duktiga på att ta hand om våra kommande stjärnor och med det här extra stödet från Autoexperten i ryggen så är jag övertygad om att vi kommer att se flera av dessa talanger blomma ut de närmaste åren, säger Rikard Grip, Skidskytteförbundets Generalsekreterare.

Ambitionen är att genom samarbetet med skidskyttelandslaget visa upp Autoexperten i nya sammanhang för både nya och gamla kunder runtom i landet.

- Det är spännande med skidskytte och det är just där och då i TV-soffan eller på arenan det händer. Vi syns i ett sammanhang där folket hejar fram ett lag, individer och landslag. Det för oss människor samman i en härlig gemenskap. Budskapet vi jobbar med dagligen inom Autoexperten är att öka livslängden på bilen för att affären ska bli mer hållbar. Vi vill visa på de likheter Autoexperten och skidskytteförbundet har. De är experter på det som de gör och det är vi också. Tillsammans kan vi finna oanade synergier, säger Petra.

Svenska Skidskytteförbundet arbetar för att bredda och popularisera skidskytte samt skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. De verkar för ett aktivt ungdomsarbete, kombination av idrott och utbildning, utveckling av anläggningar, internationellt samarbete samt information och marknadsföring av svenskt skidskytte. Detta görs utifrån Svenska Skidskytteförbundets värderingar: gemenskap, ärlighet, jämställdhet, kvalitet, utveckling och affärsmässighet. Ambitionen är att Sverige ska vara världsledande inom skidskytte.