Ny motoroptimering till Subaru boxerdiesel 2,0 D

Extern styrenhet till Subaru’s boxerdiesel bekräftad idag

DieselTech är ett svenskt bolag som jobbar med motoroptimering av dieselbilar. De har sedan Subaru släppte sin unika boxerdiesel 2008 fått många frågor om motoroptimering till just denna motor. Deras Steg 1-optimering har varit uppskattad av många, men de Subaru-kunder som själva vill vara med och skräddarsy motorns karaktär för prestanda, ekonomi eller för att dra släp till exempel, har fått vänta – tills nu.

Hur det hela började: Markus Subaru Impreza 2,0 D 2009

Markus Sandström, Jokkmokk, var på jakt efter motoroptimering till sin Impreza, och sökte hjälp på forumet AutoLife.se. En av grundarna till DieselTech såg denna tråd och tipsade om att ta kontakt med dem.

”Vi kom i telefonkontakt med Markus och förstod direkt att han hade god kunskap om motoroptimering. Vi lät honom först prova vår trimbox som varit populär hos andra kunder, men det räckte inte riktigt för Markus!”, skrattar Victor Gårdh på DieselTech.

”Det var inget för mig!”, fyller Markus snabbt i. ”Den gav bra effekt och passar perfekt som Steg 1-optimering, men jag var ute efter ändå mer av det goda, samt möjligheten att själv välja karaktär på effektkurvan. Ska den komma tidigt eller sent, hur mycket och hur ´brant´ t.ex. Jag hade tidigare funderat på programmering av bilens ECU, men där får jag ju bara EN programvara, och kan inte smidigt växla till original eller en annan effektkurva.”

Markus hade läst om DieselTech’s programmerbara externa styrenhet och undrade om han fick hjälpa till att utveckla den även till boxerdieseln, eftersom denna ännu inte var tillgänglig för Subaru.

”Javisst, sa vi då!”, berättar Erik Andersson, tekniskt ansvarig. Erik och Markus hade sedan kontakt under ett 4 månader framgångsrikt samarbete där det gjordes åtskilliga mätningar, tester av olika hårdvara och ca 15-20 olika programvaror.

Nu är produkten fulländad”, konstaterar Markus, ”vi har hittat en silkeslen effektkurva som drar redan på låga varv och bara matar på hela vägen upp i registret. Helt makalöst vad bilen går bra. Eftersom jag under testperioden haft PÅ/AV-funktion på den medföljande fjärrkontrollen kunde jag ju med ett knapptryck växla mellan Original och Optimerad motor. Jag vill lova att man inte känner igen sin egen bil. Så här jämnt och fint borde bilen gå original!”

Läs Markus reportage på denna länk: Subaru Impreza 2,0 D manuell - 2009

DT HighEnd till Subaru Boxerdiesel 2,0D finns nu officiellt att beställa hos DieselTech till introduktionserbjudande. Priser och produktinfo hittar man på deras hemsida www.dieseltech.se

• Motorer, bilar, motorcyklar

• bränslesnål